Závodní motocykl Norton Domiracer




Norton Domiracer

V letošním ( 1961 ) anglickém Tourist Trophy bylo největším překvapením ve třídě senioru – do  500 ccm – třetí místo australského jezdce  Toma E. Phillise na stroji Norton Domiracer, který ve druhém kole dokonce překročil, stejně jako první dva jezdci, průměrnou rychlost na okruhu 100 mil/hod ( 160 km/hod ) a závod skončil těsně za M. Hailwoodem a Mc Intyrem na speciálních jednoválcových Norotnech OHC.

Proč bylo toto umístění překvapením? Tento nový a hned úspěšný stroj má totiž dvouválec s rozvodem OHV, přímo odvozený ze sériového motocyklu  Norton Dominator 600 cmm.  Je to tedy po dlouhé době, během které v konstrukci závodních motocyklů ovládly pole bez výjimky motory OHC s jedním či většinou dvěma vačkovými hřídeli ve hlavě, opět jednou rovnocenný stroj OHV, který v anglickém TT dosáhl průměrné rychlosti 160 km / hod.




Jak již bylo řečeno, motor stroje Dominaracer je téměř shodný s motorem sériového Dominátora: je to stojatý dvouválec s válci vedle sebe, ovšem s některými nutnými úpravami. Jsou to v první řadě jiné vrtání a zdvih, Ø 66 x 72,6 mm, nutné pro snížení obsahu na 500 cmm. Válce zůstaly litinové ( černě natřené pro lepší odvádění tepla), hlavy se šikmými ventily a polokulovým spalovacím prostorem jsou převzaty ze sportovního dvouválce Norton Manxman 650 ccm, ventily jsou z vysoce odolné nikl – molybdénové oceli nimonic: písty písty mají pouze jediný těsnící kroužek s průřezem L a jsou oproti sériovým pístům kratší a lehčí. Vůbec celé rozvodové ústrojí je vylehčeno.  Naproti tomu klikový hřídel je zesílen, všechna valivá ložiska klikového ústrojí ( v hlavách ojnic i ložiska hřídele ve skříni  ) jsou větší, kované ojnice z hliníkové slitiny jsou kratší a lehčí. Kliková skříň zůstala hliníková.

Se stupněm komprese 11 dává tento motor výkon asi 50 koní při 6000 až 7000 ot/min. Špičkový výkon bude po vylepšení rozvodu ( kmitání ventilů při otáčkách vyšších než 7400 za min. ) při stejném obsahu značně vyšší než výkon jednoválce Manx – převyšuje jej podle zkoušek na brzdě již od 7000 ot/min. Směs dodávají dva karburátory Amal Grand Prix Ø 30,16. Motor je zabudovaný do rámu, obdobného rámu závodního jednoválce Norton Manx s motorem OHC. Nový rám je však asi o 6 cm nižší, včetně zkrácení přední vidlice, téměř o 9 cm kratší  a značně lehčí. Domiracer je tedy proti motocyklu Manx ovladatelnější, má lepší sezení na silnici, menší čelní odpor a tedy i větší zrychlení.

Celkem lze říci, že nový motocykl Domiracer, i když zatím na začátku svého vývoje, je stejně výkonný  a přitom má  lepší jízdní vlastnosti než dosavadní závodní jednoválec Manx. Velmi důležitou předností je však jeho jednoduší konstrukce a nižší cena, takže v továrně Norton se uvažuje o tom, že by mohl být v budoucnosti vyráběn místo typu Manx.

Zdroj: 16.9.1961 SM
Hodnocení
Informujte své přátele sdílením

Napsat komentář