Soutěžní JAWA 75 / 100

SOUTĚŽNÍ JAWA 75 / 100




Mnohé dnes ani nepřekvapí, když se v odborném tisku dočte, že na některém z předních míst v mistrovství Evropy  nebo na Mezinárodní šestidenní soutěži skončil jezdec na motocyklu JAWA 75 či  100 cm³. Značka JAWA však není jen závod vyrábějící známé cestovní motocykly v Týnci n. Sázavou a  světoznámé sportovní stroje, ale pod stejnou značkou vyrábějí n.p. v Povážské Bystřici neméně známé malé motocykly a mopedy. 

Lehká stavba a s ní spojená nízká hmotnost soutěžních motocyklů Jawa 75 a 100 je vidět na první pohled

Vedle produkce těchto malých strojů jsou v Povážské Bystřici v menších počtech připravovány také speciální sportovní motocykly. Co do počtu vyráběných jednostopých motorových vozidel jsou Povážské strojárne n.p. největším československým výrobcem. Desetitisíce malých motocyklů a mopedů se vyvážejí do řady zemí. Přitom vlastní výroba motocyklů začala v Povážské Bystřici až po osvobození naší vlasti Sovětskou armádou. Někdejší zbrojní továrna, založena v roce 1929, začala po válce v rámci přeorintace  na mírový program vyrábět mj. i motocykly. Na počátku motocyklové výroby stál v roce 1947 malý Manet. Dnešní komplex národního podniku Povážské strojarne představuje moderní závod, s jehož výrobky se můžeme setkat ve všech světadílech. Teprve v období mírového budování mohli pracující dříve zaostalého Slovenska dosáhnout pod vedením KŠČ tak významných úspěchů. Ideály bojovníku Slovenského národního povstání se podařilo změnit v reálnou skutečnost. 

 

Je tomu již deset let, co se na motocyklových soutěžích poprvé objevily nové nízkoobjemové motocykly Jawa – Tatran.  Povážské strojárne byly pověřeny jako jediný československý výrobce maloobjemových motocyklů přípravou sportovních motocyklů, nejprve  o objemu 50 a 75 cm³, později rozšířily resp. změnily kubaturu na stávající objemy 75, 100 a 125 cm³. Vývojem a výrobou těchto speciálních strojů  a jejich účastí zprvu na domácích a později i mezinárodních akcich včetně mistrovství Evropy a Mezinárodní šestidenní soutěže přispěly Povážské strojárne významným způsobem k propagaci svých komerčních výrobků. 

Těsný „letecký uzávěr palivové nádrže je u motocyklů neobvyklý. Na levé straně řidítek je nahoře malá páčka, kterou je možné ovládat zvláštní zařízení pro obohacování směsi při jízdě na plný plyn.

V nejnižší objemové třídě – 50 cm³ se začalo i s výrobou motocyklů pro silniční závody, které se postupně vypracovaly na dobrou úroveň. Silniční závodní motocykl Tatran 50 se s úspěchem zúčastňovaly nejen domácího mistrovství ČSSR, ale také mezinárodních závodů, včetně mistrovství světa. Z výrobních důvodů se však musel sortiment vyráběných typů snížit a hlavní pozornost se soustředila na stroje pro motocyklové soutěže. Postupem času doznaly tyto stroje celé řady změn a v posledních letech se staly schopné konkurence všech mezinárodních soutěží. Vedle tradičních výrobců se tak prosadily i malé československé motocykly Jawa. Úroveň parametrů současných soutěžních motocyklů Jawa 75, 100 a 125 snese ta nejpřísnější měřítka. Jedná se především o nejvýší výkon, příznivý průběh točivého momentu, jízdní vlastnosti, hmotnost celého stroje a spolehlivost. To nakonec potvrzuje výsledky nejvyšších soutěží. V mistrovství Evropy 1974 ve třídě do 100 cm³ skončil v celkové klasifikaci Milan Kremel na druhém místě, jen těsně za Wolfgruberem, když svou roli zde hrála menší dávka nezbytného válečnického štěstí. Ve třídě do 75 cm³ obsadil na Šestidenní v USA Kožuch také velmi cenné druhé místo. 

Jednoduché tyristorové zapalování Tranzimo je připevněno pod nádrží. Pro snížení mechanické hlučnosti je žebrování hlavy válce potaženo potaženo dvěma pryžovými pásky a mezi žebry válce jsou vloženy rovněž pryžové špalíky.

Tovární motocykly o objemu 75 a 100 cm³ startují v nejvyšších mezinárodních soutěžích, s nimiž dosáhli tovární jezdci Kremel, Sirůček  a Kožuch významných úspěchů, jsou v zásadě zcela shodné koncepce. Rozdílný je jen zdvihový objem a sekundární převod. 

Celková koncepce maloobjemových soutěžních motocyklů Jawa  75 a 100, vyráběných v Povážské Bystřici odpovídá současnému trendu ve stavbě speciálních lehkých strojů  pro účast v náročných soutěžích. 

Mohutný tlumič výfuku dominuje levé straně stroje. Z objemného zakončení tlumiče výfuku je však vyvedena jen trubka malého průměru. Náhradní duše je připevněna na zadním blatníku za sedadlem.

Motor:

je dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec.

Pod palivovým kohoutem je ještě umístěn malý čistič paliva.
  • Plněný obstarává karburátor Bing Ø 28 přes kotoučové rotační šoupátko.
  • Rozvod paliva pěti kanály. 
  • Vrtání a zdvih Ø 49 x 39,5 mm ( resp. Ø 52 x 47 mm ).
  • Zdvihový objem 74,67 cm³ (99,79 cm³)
  • Stupeň komprese 14,5.
  • Největší výkon je pečlivě sladěn s průběhem točivého momentu a dosahuje hodnot 10,9 kW (14,8 k) / 9800 ot/min. (75) a 13,1 kW (17,8 k)  / 9000 ot/min. (100)
  • Točivý moment je 10,1 Nm (1,03 kpm) /8800 ot/min. (75)  resp. 14,5 Nm, (1,42 kpm) 8800 ot/min (100)
Zdánlivě složitější uspořádání pravé strany pohonné jednotky je však přísně funkční. Těsnost spojení karburátoru s čističem vzduchu je zvýšena použitím kovových pásků.

Kliková skříň a její víka jsou zhotoveny z elektronu, válec z lehké slitiny se zalisovanou vložkou, hlava válce je rovněž z lehké slitiny. Píst je osazen dvěma kroužky, z nichž horní ve tvaru „L“. Klikový mechanismus je na obou stranách uložen v jehlových ložiskách. Zapalovací soustava Tranzimo je vlastní konstrukce Povážských strojární a skládá se z alternátoru, bezkontaktového tyristorového zapalování a jedné zapalovací svíčky. Výfukové potrubí s účinným tlumičem, dlouhé 1390 mm a zabezpečující tichý provoz odpovídající platným předpisům FIM, je vyvedeno na levé straně stroje.

Primární převod ozubenými koly s přímým ozubením má hnaném kole zabudovaný pružinový tlumič záběru. Vícelamelová suchá spojka má čtyři ferodové lamely a šest přítlačných pružin. 

Snaha o nízkou hmotnost je patrná i z krátké řadicí páky, sklopných stupaček a lehkého pohotovostního stojánku

Převodovka

je osmistupňová a celkovým rozsahem 1:4,757. Jednotlivé rychlostní stupně mají následující převodové stupně, I – 3,7, II – 2,42, III – 1,82, IV – 1,47, V – 1,18, VI – 1, VII – 0,88, VIII – 0,77.

Jen částečně zakrytý řetěz sekundárního převodu prochází v dolní části vodícím držákem s vložkou  z plastické hmoty. Řazení jednotlivých rychlostních stupňů je uskutečňováno řadicím drapákem s jištěním jednotlivých stupňů proti případnému přeřaření. Vlastní řazení obstarávají čtyři řadicí vidličky vedené v drážkách, jež jsou na obvodu řadicího válce. Takto ovládané vidličky zasouvají přesně ozubená kola do záběru. 

Podvozek

soutěžních motocyklů Jawa 75 a 100 doznal v průběhu vývoje celé řady zlepšení. 

Základem podvozku je pevný kolébkový rám svařený z tenkostěnných chromomolybdenových trubek kruhového průřezu. 

Teleskopická přední vidlice  s plynule nastavitelnou tuhostí,  resp. předpětím pružiny je vlastí konstrukce, s pracovním zdvihem 170 mm. Nosné tyče přední vidlice mají průměr 50 mm a jsou upevněny v duralových držácích. 

Zadní kyvná vidlice má funkční zdvih 100 mm. Odpružení obstarává dvojice teleskopických kapalinových jednotek KONI se seřiditelnou tuhostí. Bubnové brzdy na obou kolech mají náboje odlité z elektronu.  Přední brzda je jednoklíčová, o  Ø 150 mm, zadní brzda rovněž jednoklíčová, avšak o Ø 140 mm. Do náboje zadního kola je zabudován pryžový tlumič záběru.

Ráfky obou kol jsou duralové, vpředu 21″, vzadu 18″. Pneu 2,75×21 vpředu, vzadu 3,50 x 18″ (75) a 4,25 x 18″ (100).

Palivová nádrž je zhotovena z hliníkového plechu a má objem 9,5 l. Rovněž tak přední i zadní blatník, komora tlumiče sání, rám sedla, kryt řetězu a některé další prvky jsou zhotoveny z hliníkového nebo duralového plechu. Z lehkých kovů je dále záchyt reakce zadní brzdy, různé rozpěrky apod. Z plastického materiálu ABS je kryt světlometu, společný s přední s přední číslovou tabulkou. Sedlo je zhotoveno individuálně podle požadavků jezdců. Na nádrži je připevněna malá kožená brašna na nářadí a drobné náhradní díly. Obvyklým stojánek nahradila lehká pohotovostní ,,nožka“ na levé straně. 

Rozměry a hmotnosti

  • Rozvor 1320 mm
  • Celková délka 2050 mm
  • Šířka řidítek 835 mm
  • Výška sedla nad zemí 840 mm
  • Celková výška 1170 mm
  • Světlá výška 260 mm
  • Vlastní hmotnost 86 kg (100) a 84 kg (75) 
  • Největší rychlost  97 km/hod (75), 117 km/hod (100). 
  • Zrychlení na  200 m s pevným startem za 11,4 s (75) a 10,6 (100)

Soutěžním motocyklům Jawa z Povážské Bystřice se podařilo za poměrně velmi krátké období dokázat to, v co doufali jen velcí optimisté. Prosadily se v těžké konkurenci zkušených tradičních výrobců a i ty nenechávají klidně spát. A to je pro výrobky závodu, kde se ještě před třiceti lety vyráběly zbraně a teprve před deseti lety začala první výroba sportovních motocyklů, velký úspěch. 

Zdroj: SM 1975

 




Hodnocení
Informujte své přátele sdílením

Napsat komentář