ŠKODA 120S

ŠKODA 120 S – NOVINKA Z MLADÉ BOLESLAVI



V poslední době AZNP připravily do výroby nebo již vyrábějí automobily, u kterých se objevují některé sportovní prvky. Tyto vozy ovšem zatím mají spíše charakter vozů cestovních. Mezi nimi a vozem Š 110 L Rallye, který je určen především pro soutěže a závody, je značná mezera.

AZNP proto vyvinul typ Š 120 S, který tuto mezeru vyplňuje a má možnost vytvořit modifikacemi základního provedení řadu vozů se stupňujícími se jízdními parametry, na jejímž konci bude vůz vysloveně soutěžní, resp. závodní, určený pro špičkové jezdce. Vznikl tak automobil, u kterého začíná převažovat ve shodě se světovým trendem sportovní charakter (Simca Rallye, Autobianchi Abarth 112, Fiat 128 Rallye 1300 spod.). Děje se tak ovšem za cenu určitých ústupku např. ve velikosti zavazadlového prostoru.

 

Konstrukce vozu Š 120 S vychází z typu Š 110 LS, dvě základní změny však z něho tvoří vůz vysloveně sportovního charakteru. Za prvé je to motor, u něhož došlo zvětšení zdvihu na 72 mm k zvětšení objemu válců z původních 1107 cm³ na 1172 cm³, čímž se podstatně zlepšily dynamické vlastnosti vozu. Za druhé je to přemístění chladiče do přední části karoserie, které i za cenu určitého zmenšení zavazadlového prostoru znamená jednak přírůstek výkonu dříve spotřebovaného větrákem chlazení, jednak zvětšení motorového prostoru v místě sacího potrubí a tím možnost zlepšení sacího a výfukového systému motoru. Tvar zadních blatníků zůstal zachován včetně kanálů pro přívod vzduchu k topení. Je pouze montovaná přepážka, zamezující nasávání vzduchu z motorového prostoru větrákem topení.  

Další změnou proti Š 110 LS je zvětšení objemu palivové nádrže na 58 l a přemístění nalévacího hrdla do kanálu chladiče pod víko zavazadlového prostoru. Pro sportovní použití je vůz typován bez nárazníků a přední blikače jsou přemístěny do karoserie pod světlomety. Raménka stíračů nové konstrukce jsou opatřeny tryskami ostřikovače čelního skla.

Vnitřní výbava vozu je doplněna nástavbou přístrojové desky, která obsahuje otáčkoměr s rozsahem 0 – 8000 ot/min, tlakoměr a teploměr oleje.  Navíc má vůz litá elektronová kola s pneumatikami 165 SR 13.

Všechny tyto a další drobné úpravy sledují záměr, aby byl získán automobil, mající předpoklady pro další pokračování obchodních a sportovních úspěchů značky Škoda.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor: čtyřdobý řadový kapalinou chlazený čtyřválec s rozvodem OHV

  • Vrtání a zdvih Ø 72 x 72 mm, zdvihový objem 1172 cm³, stupeň komprese 9,4
  • Největší výkon 64 k / 5250 ot/min (SAE)
  • Největší točivý moment 9,1 kpm/4000 ot/min (SAE)
  • Karburátor Jikov 32 DDSR
  • Mazání tlakové s obtokovým čističem a chladičem
  • Chladič vody voštínový  s bočními komorami v přední části vozu, rozvod kapaliny ocelovými trubkami vevařenými do karoserie, regulace teploty termostatem



PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ:

  • Jednokotoučová suchá spojka s kapalinovým ovládáním a talířovou pružinou Ø 180 mm, lamela s lepeným obložením.
  • Převodovka z typu Š 110 L
  • Převody: 3,80 – 2,12 – 1,41 – 0,96 – Z 3,27, stálý převod v zadní nápravě 4,4

Podvozek:

  • Přední kola nezávisle zavěšená na příčných lichoběžnících – schodné s typem Š 110 L
  • Zadní kyvadlové polonápravy rovněž shodné s typem Š 110 L.
  • Provozní brzdy dvouokruhové kapalinové, vpředu kotoučové, vzadu bubnové
  • Řízení se šroubem a maticí
  • Litá elektronová kola 5,5 x 13, pneumatiky Barum 165 SR OR 6

KAROSERIE:

  • Ocelová samonosná se zavazadlovým prostorem vpředu a motorem vzadu
  • Proti typu Š 100 / 110 je v předním čele karoserie otvor pro přístup chladícího vzduchu a výstup štěrbinami ve víku zavazadlového prostoru

ROZMĚRY A VÁHY:

  • Rozchod kol 1280 / 1250 mm
  • Rozvor náprav 2400 mm V
  • Vnější rozměry 3970 (bez nárazníků) 1620 x 1380 mm
  • Pohotovostní váha 795 kg
  • Užitečná nosnost 375 kg

VÝKONY:

  • Největší rychlost 150 km/h.
  • Zrychlení z 0 na 80 km/h za 11 s, z 0 na 100 km/h za 16,4 s
  • 1 km s pevným startem 38,6 s
  • Základní spotřeba paliva 9,8 l/100 km

Psalo se v roce 1972

 

Hodnocení
Informujte své přátele sdílením

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *