Návod jak zabránit povrchové vodivosti akumulátoru
Kdybychom zapojili voltmetr na stejnosměrný proud na pólový vývod (svorku) akumulátoru a druhý vodič z voltmetru přikládali na různá místa asfaltové hmoty na povrchu akumulátoru, byli bychom překvapeni jakou ukazuje voltmetr výchylku. Tento jev jednoznačně ukazuje, že navlhlý povrch je vodivý a akumulátor se tak mezi pólovými vývody povrchově vybíjí. Proto je vhodné celý povrch občas svědomitě očistit neutralizačním roztokem. K tomu se hodí 10% roztok sody (Natrium carbonicum), slabý roztok čpavku s vodou, nebo to nejsnáze dosažitelné, vodní roztok sody bikarbony (zažívací soda). Povrch očistíme při uzavřených zátkách navlhčeným hadrem nebo štětcem a opláchneme vodou. Případně ještě jednou čištění zopakujeme. Po opláchnutí vodu vysušíme hadrem. Pokud chceme mít povrch akumulátoru opravdu pěkný, můžeme jej natřít asfaltovým lakem na železo 1000/1999. Mimo zlepšeného vzhledu zarovná lak také praskliny a nerovnosti. Lak je rychleschnoucí, dá se ředit technickým benzínem. Benzín je vhodný také na vymytí štětce. Tento druh laku však není vhodný na nátěr prostoru pro akumulátor.
Psalo se v roce 1974
zdroj: SM