Nesprávné uložení nákladu

Informujte své přátele sdílením

Nesprávné uložení nákladu

,,Tedy chlapi, já jsem po celodenní šichtě tak utahaný, že si někdy připadám, jako bych ty panely nakládal na Tatru snad ručně“ s povzdechem konstatoval Tonda Houdek, jinak řidič Tatry 111, na které převážně se svými závozníky vozil panely z panelárny na jednotlivé stavby. Svalnatá ruka otřela okraj napěněného půllitru a Tonda se po té celodenní dřině  s chutí napil dobře vychlazené desítky.

V hospodě se od pradávna všechno nejlépe projednává a ani o rady a nápady nebývá nouze. Proto podle hesla ,, Co Čech to odborník“ začaly na adresu Tondy pršet různé informace, jak si od těžké dřiny pomoci.

V podstatě to všechno byly samé prkotiny, pouze Karel přišel s nápadem, který Tondu zaujal. Nejprve se podrobně vyptal na rozměry a váhu panelů. Jeden měl něco málo přes půl tuny a taky se dozvěděl, že jich vozí Tonda na Tatře najednou deset. Přitom zdůraznil, že to dělá kvůli prémiím a pak Tatra to přetížení o necelých 300 kg snadno snese.  ,,No jo, ale jak tam ty panely Toníku rovnáš? V tom bude celý kámen úrazu,“ Tonda vysvětlil způsob rovnoměrného uložení panelů a Karel zajásal.

,,No bodejť, pak se musíš nadřít s volantem, to bych měl taky ruce vytahaný jak orangutan. To je nápad naložit to co nejblíže ke kabině a ještě kousek za ní. Vždyť Tatra nemá posilovač, tak to se pak nediv.“ Tondovi nebylo stále úplně jasné, co mu vlastně Karel radí a tak se ho přímo zeptal.

,, No to je přeci úplně jednoduchý, tam dám vždycky čtyři panely na sebe a ty čtyři a čtyři uložím podélně nad zadní hnací kola a ty dva sloupky ještě navrch příčně převážu posledníma dvěma panelama. Jasný? A Karel současně na stole s několika krabičkami od cigaret předvedl svůj nápad. .

,,No a teď to hlavní“ – pokračoval. Zadek ti pořádně přisedne na dorazy a odlehčí předek, a jedeš s tím pak jak s osobákem, úplně to uřídíš jednou rukou.

Tonda se nad Karlovým nápadem chvíli zamýšlel, a pak prohlásil, že na tom něco opravdu může být, a že to vyzkouší, načež objednal pro všechny čtyři kávy s rumem.




Druhý den ráno, při druhé rundě si Tonda na dvoře panelárny vzpomněl na Karlovu radu, a hned se hrnul k jeřábníkovi. ,,Ty Pepíku, zkusíme nový způsob uložení panelů, kluci mi to včera poradili. Hale já ti budu říkat jak, a ty mi to tam tak nafrkáš. Jeřábník Josef přikývl na souhlas  a začal panely ukládat podle Tondových pokynů. Po čtvrthodince byla Tatra naložena. Panely ani nikdo nepodložil, ani je nikdo nezaklínoval, a o nějakém převazování řetězem nebyla řeč. Sotva skončilo nakládání, už se plně naložená Tatra 111 pomalu sunula ze dvora panelárny. Současně s tím začalo drobně, ale hustě pršet.

Řidič Tatry Tonda nejel s takovým nákladem prvně a věděl, že rychlost kolem 35 km/hod je úplně dostačující a ideální. Sotva se dostal na pořádnou silnici, začal si uvědomovat, že Karel měl asi skutečně pravdu, řízení šlo lehce, jedna báseň. Hned se s tím svěřil svému závozníkovi Jirkovi a požádal ho o cigaretu. Věděl, že je teď čeká stereotypní, nudná, několik desítek kilometrů dlouhá, pomalá jízda.

Cesta uběhla celkem normálně a řidič Tonda byl nadmíru spokojen, měl za sebou již něco málo přes třetinu cesty. Silnice v těchto místech začala procházet spoustou zatáček a změnila se spíše na šedého lesklého hada. I povrch vozovky se změnil, kvalitní asfaltový povrch vystřídala poněkud zvlněná, žulová dlažba.

A pak se to stalo. Tonda se nějak pozapomněl a tlakem na plynový pedál zvýšil rychlost Tatry na 40 km/hod., avšak bylo to už jen necelých 30 m před vjezdem do poměrně ostré, navíc špatně klopené zatáčky. Ihned po té, co si tuto situaci uvědomil, začal brzdit a současně otáčet volantem. Ale kola Tatry jej neposlouchala a těžce  naložený kolos přejel již do levé poloviny vozovky a přes všechnu snahu řidiče Tondy narazil přímo na zeď domku v zatáčce. To však ani zdaleka nebylo všechno. Právě na tuto chvíli čekaly těžké betonové panely, aby se daly do pohybu a vykonaly dílo zkázy. Než Tonda se závozníkem Jirkou nadali, byli v kabině uvězněny panely, které se posunuly a deformovaly celou kabinu zezadu. Pomoc přišla naštěstí včas, avšak Tonda i Jirka byli odvezeni do nemocnice s těžkými zraněními.

Co však zapříčinilo nehodu:

Především to bylo chybné uložení panelů, neboť došlo k nepřípustnému odlehčení předku vozidla a tím byla značně omezena i řídící adhézní schopnost předních kol Tatry, zejména pal v zatáčkách na nerovné vozovce a rozkmitání při brzdění. Kromě toho následky nehody na zdraví posádky vozidla do značné míry ovlivnilo a způsobilo posunutí panelů, které jednak díky uložení měly k dispozici dráhu sunutí v dostatečné délce a nebyly předpisově proloženy podklady a staženy řetězy. Zkrátka někdy se takzvané ,,koumání“ s cílem ulehčit si práci nevyplácí a lajdačení při ukládání zejména těžkých nákladu také ne.




Psalo se v roce 1974

Hodnocení
Informujte své přátele sdílením

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.