…a jaké pneumatiky v zimě?
…A JAKÉ PNEUMATIKY V ZIMĚ?
O tom, jaká je nejlepší technika jízdy v zimě na sněhu a náledí, toho bylo napsáno mnoho a mnoho. Pořádají se školy smyků, a tak lze říci, že v této oblasti je osvěta dostačující. Na druhé straně však jsou vážné nehody v zimním období způsobené nezvládnutím vozidla varující.
Mnozí z nás jezdí pravidelně i v zimním období, např. za krásami zimních sportů, máme neblahé zkušenosti s některými řidiči. Jejich nestabilní jízda po zasněžené nebo zledovatělé vozovce je mimo jiné daná rovněž pneumatikami jejich vozu. Pokud totiž máme obuty nevhodné, je nám i sebelepší mistrovství v ovládání vozu k ničemu. Pneumatiky však nemusí být nevhodné pouze po opotřebení vzorku běhounu, ale rovněž díky špatné volbě pneumatik z hlediska konstrukce a vlastností desénu. V našich horských střediscích můžeme vidět i vozy, které jezdí na pneumatikách s desénem OR 21, což je desén určený výhradně pro letní provoz.
Z toho důvodu jsme se rozhodli k uskutečnění srovnávacího testu pneumatik.
Co jsme testovali?
K testování jsme zvolili tři zástupce nejběžněji používaných pneumatik. Dvě sady pneumatik s univerzálním charakterem desénu a jednu sadu pneumatik speciálně se zimním desénem. Všechny pneumatiky byly vyrobeny v n.p. Rudý říjen Otrokovice a v době testu na nich bylo v průměru ujeto okolo 10 000 kilometrů. K testování jsme použili vůz Škoda 120, rok výroby 1986. Pneumatiky byly huštěny dle předpisu výrobce, vpředu 160 kPa, vzadu 210 kPa. ( 1,6 a 2,1 bar )
Pneumatiky s universálním desénem
V této kategorii jsme zvolili pneumatiky, jimiž jsou osazovány nové vozy Škoda, a to pneumatiky s desénem OR 6 a pneumatiky s novějším typem desénu – OR 34. V krátkosti si pneumatiky s těmito desény charakterizujeme.
- OR 6 – Radiální plášť s universálním desénem, určený pro normální silniční provoz. Uspořádání figur zaručuje dobrou adhezi k povrchu vozovky.
- OR 34 – Univerzální desén vhodný především pro letní provoz na suchých i mokrých vozovkách. Bohaté lamelování zaručuje dobrou přilnavost k vozovce. Řešení jednotlivých figur zajišťuje i dobré brzdné vlastnosti. Obvodová asymetričnost desénu zabraňuje vzniku rezonančního kmitání a snižuje hlučnost pneumatiky.
Pneumatiky se zimním desénem
Ke srovnání předcházejícími typy pneumatik jsme zvolili špičkový výrobek z Otrokovic, a to pneumatiky s desénem OR 32, které se osvědčili i ve velmi těžkých podmínkách automobilových soutěžích. Nahlédněme proto opět do katalogu pneumatik Barum a charakterizujme si krátce i pneumatiky s tímto desénem.
- OR 32 – Pláště s tímto desénem jsou určeny výhradně pro provoz v zimních podmínkách, a to především v oblastech, kde jsou povoleny protismykové hroty. Složení běhounové směsi spolu s konfigurací desénu zajišťuje velkou adhezi na zasněžených a zledovatělých vozovkách. Při jízdě na suchých vozovkách mají pláště s tímto desénem přijatelné jízdní vlastnosti, ale vzhledem k odolnosti proti opotřebení při teplotách vyšších než 5 °C snížené až o 50%, se za těchto podmínek doporučuje největší rychlost 100 km/hod.
Kdy a kde jsme testovali?
Sérii testu jsme uskutečnili koncem ledna letošního roku v průběhu dvou dnů, čímž jsme zajistili objektivnost všech měření. Období koncem ledna bylo obzvláště příznivé pro test tohoto typu. Všichni máme v dobré paměti, že se v letošním lednu po dlouhou dobu udržela sněhová pokrývka i v pražských ulicích.
Test jsme uskutečnili na parkovišti na parkovišti u pražského koupaliště Džbán. V tomto prostředí pravidelně v zimě pořádají různé organizace školy smyku. I my jsme využili vyznačeného okruhu, na kterém se před námi „smýkala“ řada řidičů.
Zvolili jsme pět typu měření, u kterých jsme posuzovali pneumatiky jak z hlediska objektivního, tak i z hlediska subjektivního zhodnocení pocitů jízdy.
Podmínky měření
V době měření bylo zataženo a teplota vzduch se pohybovala okolo 4 °C. Na asfaltovém podkladu parkoviště ležela přibližně sedmicentimetrová vrstva ujetého sněhu, která převážně v zatáčkách přecházela v ledovou vrstvu.
Zrychlení z 0 na 40 km/hod
První měření, které jsme zvolili pro posouzení vlastností pneumatik, bylo zrychlení z 0 na 40 km/hod. Rychlost jsme měřili rychloměrem zabudovaným v přístrojové desce vozidla. Naměřené hodnoty jsou uvedené v tabulce.
Pneumatiky | OR 34 | OR 6 | OR 32 |
Zrychlení z 0 na 40 km/hod. ( s ) | 7,75 | 9,40 | 7,03 |
Sto metrů s pevným startem ( s ) | 11,34 | 11,44 | 9,65 |
Brzdění z rychlosti 40 km/hod. – přerušované ( m ) | 15,55 | 15,0 | 9,4 |
nepřerušované ( m ) | 18,60 | 19,05 | 10,65 |
Jízda po okruhu ( s ) | 61,15 | 59,48 | 54,61 |
Sto metrů s pevným startem
Dalším bodem bylo měření potřebné ke zdolání vzdálenosti 100 metrů z klidu. Toto měření jsme zvolili z hlediska větší objektivnosti. Při prokluzujících kolech může totiž rychloměr ukazovat požadovanou rychlost dříve, než jí vozidlo skutečně dosáhne. Naměřené průměrné hodnoty jsou v tabulce.
Brzdění z rychlosti 40 km/hod.
Brzdění jsme zkoušeli obdobně jako zrychlení na rovném úseku, jehož povrch byl pokryt souvislou vrstvou ujetého sněhu. Zvolil jsme pro každé pneumatiky dva druhy druhy brzdění, a to s přerušovaným tlakem na pedál brzdy a brzdění „na plno“. Každé měření jsme několikrát opakovali ,v tabulce jsou opět naměřené průměrné hodnoty.
Jízda po okruhu
Pro posouzení jízdních vlastností jsme zvolili jízdu po vyznačeném okruhu s délkou 220 metrů. Podmínkou bylo co tento okruh projet, avšak bez smýkání vozidla v zatáčkách. V tabulce jsou dosažené průměrné časy po dvou okruzích, tedy po ujetí 440 metrů s plynulým průjezdem čtyř zatáček.
Z pneumatik, které jsme si k našemu testu vybrali, vyšly jednoznačně nejlépe pneumatiky se zimním desénem OR 32. Při posuzování jízdních vlastností nás u těchto pneumatik překvapilo perfektní držení zvolené stopy jak na sněhu, tak i na náledí. Automobil obutý do těchto pneumatik se dokonce velmi neochotně přetáčel i při použití parkovací brdy.
Hodnocení dalších dvou typů pneumatik s univerzálním desénem je prakticky shodné. Rozdíly při jednotlivých měřeních nejsou nijak výrazné a některá měření vyzněla lépe pro jeden, další pro druhý typ desénu. Pouze při vlastní jízdě po okruhu jsme cítili jistěji s pneumatikami OR 6.
Závěrem
Co říci závěrem: Nezbytnost použití pneumatik se zimním desénem v zimním období je jednoznačná. My jsme pro svůj test zvolili pneumatiky s desénem OR 32, což jsou jedny z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší pneumatiky této kategorie vyráběny u nás. Motoristé si však mohou vybrat i z dalších typů desénu se zimním charakterem. Samostatnou otázkou je dostatek těchto ( a vlastně všech ostatních ) pneumatik na našem trhu. Lze rovněž volit možnost protektorování ojetých pneumatik na desén se zimním charakterem.
V našem testu nám šlo především o to poukázat na výhodnost a potřebnost zimních pneumatik v zimním provozu. Naměřené hodnoty hovoří jasně. Je teď na nás motoristech, co zvolíme. Jistou a bezpečnou jízdu s pneumatikami určenými pro zimní provoz, nebo nejistotu a hazardování se životy našimi i ostatních účastníků silničního provozu. Z těchto důvodů by se vlastnictví pneumatik se zimním desénem mělo stát samozřejmostí.
Zdroj: SM 87/50