Tahač návěsů Tatra 813 NT 4X4
Praktickým skloubením osvědčených prvků, „tatrovácké koncepce“, pro které se automobily Tatra staly pojmem ve světovém měřítku, s nejnovějšími konstrukčními prvky, dostal tento tahač návěsů vlastnosti, které ho právem řadí mezi nejlepší vozidla této kategorie ve světě. Vysoce estetická kabina s mohutnými okny, dokonale vyřešeným a provedeným interiérem splňuje i ty nejnáročnější požadavky osádky při dlouhodobém pobytu ve vozidle. Poloautomatické a posilové prvky ovládání, účelně a logicky uspořádané ovládací elementy a kontrolní přístroje dovolují řidiči, aby se plně soustředil na jízdu. Motor o vysokém stabilním výkonu, stálý pohon obou náprav a uspořádání převodů, které dává možnost volit z deseti jemně odstupňovaných rychlostních stupňů, zajišťuje tahači i při plném zatížení dostatečnou dynamičnost a vysokou maximální rychlost.
Další velkou předností je ta skutečnost, že tahač T 813 NT není jen závislý jen na dokonalých vozovkách, ale že své vynikající jízdní vlastnosti si zachová i s méně upraveným povrchem.
Uzamykatelné nápravové diferenciály a hlavně pak mezi nápravový diferenciál zajišťuje tahači bezpečnou a spolehlivou jízdu i za zhoršených povětrnostních podmínek, ve sněhu, na zablácených a kluzkých vozovkách apod. A pro tyto vlastnosti patří tahač návěsů Tatra 813 NT 4×4 k těm vozidlům, která plní rychle a spolehlivě úkoly moderní automobilové, dálkové dopravy.
Hlavní technické údaje
- Délka tahače: 6165 mm
- Šířka tahače: 2500 mm max
- Výška nezatíženého tahače: 2550 mm max.
- Rozvor kol: 2700 mm
- Rozchod kol v předu: 2030 mm
- vzadu : 1990 mm
- Světlá výška: 300 mm
Hmotnost a nosnost
- Pohotovostní hmotnost tahače: 7000 kg – 5%
- Zátěžová hmotnost návěsu 9500 kg max
- Tlaky náprav při hmotnosti tahače 16650 kg
- -přední náprava 8100 kp
- -zadní náprava 8550 kp
- Maximální celková hmotnost jízdní soupravy 39 000 kg
Jízdní vlastnosti
- Vnější stopový průměr zatáčení: 16,5 m
- Maximální rychlost: 91 km/hod
- Maximální stoupavost ( při hmotnosti 38 000 kg ): 23,83 %
Výkonný a spolehlivý motor TATRA 930/37
- Dvanáctiválcový, naftový motor s válci do V pod uhlem 75º, s přímím vstřikem paliva.
- Vrtání: 120 mm
- Zdvih: 130 mm
- Obsah: 17,640 cm³
- Kompresní poměr: 16,5:1
- Maximální výkon korigovaný 270 – 5% – 2000 ot/min
- Maximální hnací moment korigovaný: 101 kpm / 1300 ot/min
- Maximální otáčky: 2000 ot/min
Spojka
Třecí, dvoulamelová, pružinová, upevněná na setrvačníku motoru. Ovládání je hydraulické se vzduchovým posilovačem.
Převodovka
Deset rychlostních stupňů pro jízdu jízdu v před a dva stupně zpětného chodu – jsou docíleny pěti stupni v základní převodovce – z nichž druhý a pátý stupeň má zajištěnou synchronizaci – a dvěma stupni v předřazeném rychloběhu – rovněž řazení rychloběhu má jištěnou synchronizaci.
Řazení rychlostních stupňů v základní převodovce je mechanické se vzduchovým posilovačem : řazení dvou stupňů v rychloběhu je elektropneumatické.
Přídavná převodovka
Sestupná, vybavená mezinápravovým diferenciálem s elektropneumaticky ovládanou uzávěrkou.
Přední náprava
S výkyvnými nezávisle odpérovanými polonápravami tvoří přední osu, řídící a hnací část tahače. Je vybavena diferenciálem s uzávěrkou, kterou lze zapínat. Odpružení náprav je provedeno mohutnými zkrutnými tyčemi, teleskopickými tlumiči.
Zadní náprava
Rovněž trvale poháněná sestava ze dvou výkyvných polonáprav s pneumatickým pérováním, které lze seřizovat v závislosti na tlaku návěsu na točnici. Pérování je při jízdě tlumeno hydraulickými, teleskopickými tlumiči. Diferenciál náprav je opatřen uzávěrkou.
Řízení
Šnekové s jedním palcem, vybaveno kapalinovým posilovačem.
Brzdy
Tahač je vybaven třemi na sobě nezávislými systémy brzd:
Provozní: dvouokruhová, přetlaková se zátěžovou regulací, působící na všechny kola a dvouhadicovým přímočinným ovládáním na brzdy návěsu.
Nouzová: a zároveň parkovací, ovládaná ručním parkovacím ventilem, kterým jsou ovládány samotné brzdové válce zadní nápravy a vazbou na návěs.
Odlehčovací: výfuková brzda, uzavírající výfukové potrubí a přívod paliva. Vazba návěsu je elektrická.
Kola a pneumatiky
- Disková kola rozměru: 13 – 22,5 se zálisem 143 mm.
- Pneumatiky: 16,5 – 22,5 o nosnosti 4500 kp.
- Palivová nádrž: 380 l
- Elektrické instalace 24 V, ukostřen záporný pól
Kabina řidiče
Celokovová, dvoudveřová, izolovaná proti hluku a unikání tepla. Všechna okna jsou zasklena bezpečnostním kaleným sklem. Sedadlo řidiče je seřiditelné ve vodorovném i svislém směru a se stavitelným skopem sedadla i opěrky. Sedadlo spolujezdce je stejného typu.
Kabina je vybavená jedním lehátkem a velkým prostorem pro potřeby osádky. Vytápění a nucené větrání obstarává benzínový topný agregát o výkonu 3000 kcal/hod.
Točnice
JOST JSK 12 – 36″
Zadní závěs ( montuje se pouze pro návěsy se závisle řízenými nápravami ) – např. bezkloubový
RYCHLÝ • HOSPODÁRNÝ • SPOLEHLIVÝ • POHODLNÝ TAHAČ PRO DÁLKOVOU PŘEPRAVU NÁVĚSŮ
Pingback: TATRA slaví 170 let existence | Tardie.cz