Technická údržba traktoru Zetor Super I.
TECHNICKÁ ÚDRŽBA TRAKTORU ZETOR SUPER
Bylo ukázáno, jaký vliv má na životnost traktoru správná technická údržba – dále jen TÚ. Pracovníky STS, traktoristy a opraváře budou jistě zajímat podrobné směrnice pro TÚ kolového traktoru Zetor Super. Navržená cykličnost vychází ze zjištěného opotřebení a znehodnocení motorového oleje a je zpracována na základě dlouhodobých provozních zkoušek.
Přehledná tabulka TÚ podle spotřeby nafty
Spotřeba nafty v litrech |
Stupeň TÚ |
Spotřeba nafty v litrech |
Stupeň TÚ |
Spotřeba nafty v litrech |
Stupeň TÚ |
Spotřeba nafty v litrech |
Stupeň TÚ |
480 |
I |
6240 |
I |
12000 |
I |
17760 |
I |
960 |
I |
6720 |
I |
12480 |
I |
18240 |
I |
1440 |
II |
7200 |
II |
12960 |
II |
18740 |
II |
1920 |
I |
7680 |
I |
13440 |
I |
19200 |
I |
2400 |
I |
8160 |
I |
13920 |
I |
19680 |
II |
2880 |
III |
8640 |
III |
14400 |
III |
20160 |
III |
3360 |
I |
9120 |
I |
14880 |
I |
20640 |
I |
3840 |
I |
9600 |
I |
15360 |
I |
21120 |
I |
4320 |
II |
10080 |
II |
15840 |
II |
21600 |
II |
4800 |
I |
10560 |
I |
16320 |
I |
22080 |
I |
5280 |
I |
11040 |
I |
16800 |
I |
22560 |
I |
5760 |
IV |
11520 |
BO |
17280 |
IV |
23040 |
GO |
• BO = běžná oprava •GO = Generální oprava
Hlavní rozdíl proti stávajícím směrnicím je v prodloužení cyklu mezi jednotlivými údržbami až po spotřebě 480 l motorové nafty ( tj. doby mezi jednotlivými výměnami motorového oleje – I. stupeň TÚ). Zvětšit tento cyklus je možné pouze při řádném a dokonalém propláchnutí mazací soustavy motoru při výměně motorového oleje.
Směnová údržba (denní – dělá jí traktorista)
Úkon | Kontrola | Seřizování | Vlastní údržba | Mazání |
Před začátkem směny: | ||||
S/1 – stav a množství nářadí ve skřínce | / | – | – | – |
S/2 – voda v chladiči | / | – | doplnit | – |
S/3 – řemen ventilátoru | / | prohnutí cca1 cm | – | – |
S/4 – vodní, palivové, olejové potrubí | / | – | netěsnost odstranit | – |
S/5 – olej v nádrži motorové skříně | / | – | – | doplnit AF (v zimě Z) |
S/6 – olej v kompresoru | / | – | – | doplnit AF (v zimě Z) |
S/7 – olej ve vstřikovacím čerpadle | / | – | – | doplnit AF (v zimě Z) |
S/8 – střední čep přední osy | – | – | 1 mazací místo | aut. tuk 00 |
S/9 – svislý čep přední osy | – | – | 4 mazací místa | aut. tuk 2 |
S/10 – otočný čep předního kola | – | – | 2 mazací místa | aut. tuk 2 |
S/11 – uložení konců listových per | – | – | 2 mazací místa | aut. tuk 00 |
S/12 – vodní čerpadlo | – | – | 1 mazací místo | aut. tuk 4 |
S/13 – kulový čep řízení | – | – | 4 mazací místa | aut.tuk 00 |
S/14 – hřídel spojky | – | – | 2 mazací místa | aut. tuk 00 |
S/15 – axiální ložisko vypínání spojky | – | – | 1 mazací místo | 5cm³ AF |
S/16 – ložisko volantu | – | – | 1 mazací místo | aut. tuk 2 |
S/17 – řadicí páka | – | – | 1 mazací místo | aut. tuk 00 |
S/18 – hřídel nožních pák | – | – | 2 mazací místa | aut. tuk 00 |
S/19 – páčka brzd | – | – | 2 mazací místa | aut. tuk 00 |
S/20 – čistič vzduchu | – | – | vyčistit skleněný prachojem | doplnit – vyměnit 0,5 l AF |
S/21 – mrtví chod nožních brzd | / | 5-7 cm | – | – |
S/22 – mrtví chod pedálu spojky | / | 3-4 cm | – | – |
S/23 – stav pneumatik | / |
vpředu 2 – 2,25 atp. vzadu 1- 1,25 atp. |
– | – |
S/24 – spoje, šrouby, čepy… | / | – | uvolněné dotáhnout | – |
S/25 – chod motoru, el. spotřebiče přístroje na rozvodné desce | / | – | spustit, prohřát při nízkých otáčkách | – |
S/26 – funkce hydrauliky | / | – | – | – |
Během směny: | ||||
S/2 – voda v chladiči | / | – | doplnit | – |
S/5 – olej v nádrži motorové skříně | / | – | – | doplnit AF v zimě Z |
S/23 – stav pneumatik | / | vpředu 2 – 2,25 vzadu 1 – 1,25 atp. | – | – |
S/25 – chod motoru, el. spotřebiče, přístroje na rozvodné desce | / | – | – | – |
Po ukončení směny: | ||||
S/27 – traktor | / | – | očištění | – |
S/28 – nafta v nádrži | / | – | doplnit | – |
S/29 – prac. výkaz (traktorový deník) | / | – | záznamy | – |
S/30 – hlášení o stavu a případně poruchách traktoru | – | – | 10 mazacích míst | motor. olej + aut. tuk 00 |
Údržba I. stupně ( traktorista po spotřebě 480 l nafty)
Úkon | Kontrola | Seřizování | Vlastní údržba | Mazání |
I/1 – celá směnová údržba | ||||
I/2 – jímka dopravního čerpadla | – | – | vyčistit a zbavit kalu | – |
I/3 – kulové čepy řízení | / | – | dotáhnout | – |
I/4 – vůle v řízení | / | max.1/12 obvodu řídícího kola | – | – |
I/5 – akumulátorová baterie (nejméně 1x týdně) | / | – | očistit a namazat svorky, doplnit dest. vodu | – |
I/6 – náboje zadních kol | / | – | dotáhnout dva šrouby | – |
I/7 – výměna oleje v nádrži motorové skříně | – | – | vypustit teplý olej jak z klikové skříně tak i nádrže, vyjmout vložku jemného čističe, očistit hrubý filtr, nasadit víka čističů – nechat motor pracovat 10 minut na proplachovací olej (cca 5 l ) při malých otáčkách – proplachovací olej vypustit, vložit vyčištěnou vložku jemného čističe – naplnit novým olejem | v létě AF v zimě Z cca 13 – 14 l |
I/8 – čistič vzduchu | – | – | vyčistit vložku a těleso čističe a skleněný prachojem | 0,5 litru AF |
I/9 -olej v regulátoru | / | – | – | doplnit AF v zimě 75% AF + 25% nafty |
I/10 – olej ve skříni řemenice | / | – | – | doplnit C (CZ) |
I/11 – olej ve skříni řízení | / | – | – | doplnit AF |
I/12 – olej ve spojkové skříni | / | – | – | doplnit C |
I/13 – olej v převodovce a ve skříni náhonu | / | – | – | doplnit C (CZ) |
I/14 – sedačka | – | – | 7 mazacích míst | aut. tuk 00 |
I/15 – uzávěrka diferenciálu | – | – | 1 mazací místo | aut. tuk 2 |
I/16 – závěs | – | – | 3 mazací místa | aut. tuk 00 |
Údržba II.stupně ( traktorista + střediskový opravář vždy po spotřebě 1440 l nafty )
Úkon | Kontrola | Seřizování | Vlastní údržba | Mazání |
II/1 – celá údržba I. stupně | ||||
II/2 – náboje předních kol | / | – | dotáhnout matici, pak povolit o 1/6 obvodu | – |
II/3 – sbíhavost předních kol | / | 8-10 mm | – | – |
II/4 – vůle dekompresního zařízení | / | mrtví chod páčky asi 3 mm | – | – |
II/5 – hlava válců | / | 15 – 18 kgm | dotáhnout šrouby hlav | – |
II/6 – vůle ventilů | / | studený: sací 0,2 výfukový 0,25 mm | – | – |
II/7 – výměna oleje v nádrži motorové skříně | – | – | jako I/7; vyměnit papírovou vložku jemného čističe | – |
II/8 – redukční ventil mazání | / | tlak při malých ot. 2 – 2,5 at, v provozu 3,5 – 4,5 at při 85°C | – | – |
II/9 – akumulátorová baterie | / | 1,8 – 2,1 V, 28° Bé | napětí jednotlivých článků, hustota elektrolytu | – |
II/9 – těsnost vodní pumpy a vůle ložiska ventilátoru | / | – | – | – |
II/10 – chladicí soustava | – | – | propláchnout roztokem 750 g žíravé sody a 250 g petroleje na 10 l vody | – |
II/11 – vstřikovací ventily | / | 135 atm | seřídit tlak a rozprašování | – |
Údržba III. stupně (střediskový opravář + traktorista + pomocník vždy po spotřebě 2880 l nafty)
Úkon | Kontrola | Seřizování | Vlastní údržba | Mazání |
III/1 – celá údržba II. stupně | – | – | – | – |
III/2 – ventily | – | zabrousit dosedací plochy ventilů a sedel | – | |
III/3 – palivová soustava | – | – | vypustit palivo, vyjmout kohout, propláchnout nádržku, vyměnit vložky palivových filtrů, odvzdušnit | – |
III/4 – spojka | – | vůle mezi vypínacími páčkami a axiálním ložiskem 2 – 3 mm | – | – |
III/5 – olej v kompresoru | – | – | výměna | 0,25 l AF |
III/6 – olej ve vstřikovacím čerpadle | – | – | výměna | 0,25 l AF |
III/7 – olej v regulátoru | – | – | výměna | 0,25 l AF, v zimě 75% AF + 25% nafty |
III/8 – výměna oleje v nádrži motorové skříně | – | – | jako II/7; vyčistit sací koš olejového čerpadla v motorové skříni | – |
III/9 – pneumatiky a ráfky | – | – | prohlédnout vně i uvnitř, přední otočit (vnější stranu dovnitř) | – |
III/10 – ložisko pastorku spouštěče | – | – | odpojit spouštěč a promazat | pár kapek AF |
Údržba IV. stupně (mechanik -opravář + střediskový opravář + traktorista, vždy po spotřebě 5760 l nafty)
Úkon | Kontrola | Seřizování | Vlastní údržba | Mazání |
IV/1 – celá údržba III. stupně | – | – | – | – |
IV/2 – sedla ventilů, ventily | – | – | vyfrézovat sedla, osoustružit, příp. obrousit ventily, zabrousit ventily a sedla (nutné pro traktory, jejichž sací ventily mají clonky a nemohou se otáčet) | – |
IV/3 – ojniční ložiska | / | cca 14 kgm | dotáhnout šrouby | – |
IV/4 – hlavní ložiska | / | cca 16 kgm | dotáhnout šrouby | – |
IV/5 – vstřikovací čerpadlo | – | 750 ot/min 200 zdvihů 11-11,5 cm³, předvstřik 34° před horní úvratí 1. válce | seřídit elementy na stejnou dávku, nastavit předvstřik | – |
IV/6 – klínové řemeny dynama B 17x11x1155 a vodního čerpadla B 17x11x1000 | – | – | opotřebené (potrhané, popraskané) vyměnit | – |
IV/7 – olej ve spojkové skříni | – | – | výměna | 6 l C olej v zimě Cz |
IV/8 – olej ve skříni řemenice | – | – | výměna | 1 l C |
IV/9 – olej ve skříni řízení | – | – | výměna | 1,5 l AF |
IV/10 – olej v převodovce a ve skříni náhonu | – | – | výměna | 37 l C (Cz) |
IV/11 – olej v hydraulickém zvedacím zařízení | – | – | výměna | 5 l AF |
IV/12 – dynamo | / | – | přezkoušet funkci, vyčistit | – |
IV/13 – spouštěč | / | – | přezkoušet funkci, vyčistit | – |
IV/14 – pneumatiky | / | – | opotřebené v případě nutnosti vyměnit | – |
Pozn.: Pístní kroužky mění se až při BO! Při IV TÚ pouze při nadměrné spotřebě oleje!
Pokračování zde!
Pingback: Technická údržba traktoru Zetor Super II. | Tardie.cz
Pingback: ZETOR slaví významné jubileum. Již 75 let měníme naše vize ve skutečnost | Tardie.cz