Škoda 1202

Užitkové verze osvědčených dvanáctistovek se vyrábějí ve čtyrech obměnách. Je to typ stejšn, sanitní vůz, dodávka a typ pikap. Vyrábějí se již řadu let. Slouží dobře a spolehlivě v nejrůznějším použití. Přesto je však doba předbíhá – tvarově i koncepčně.  Toho si byli soudruzi z výrobního podniku AZNP Vrchlabí dobře vědomi a pracovali na dalších alternativách užitkových aplikací těchto vozů. Očekávali jsme, že to bude jeden z několika různých prototypů užitkových vozů trambusové  koncepce ( mikrobusů ), který vystřídá  typ 1201. Mikrobus a jeho alternativy se však do výroby nedostaly  ( k velké škodě a politování spotřebitelů ) a tak modernizace zatím nastoupila cestu rekonstrukce dosud vyráběného typu 1201. Výsledkem je typ: 1202, který zčásti letos, zcela od začátku roku 1962 vystřídá ve vrchlabském závodě AZNP výrobu dosavadního typu 1201. Typ Š 1202 bude (snad) přechodem k pozdější výrobě užitkových vozů trambusové koncepce, jejichž nová řešení vývojové oddělení připravuje. K práci vrchlabských konstruktéru bychom chtěli připojit malou poznámku. Nechybějí jim opravdový zájem a chuť vytvořit dokonalá vozidla. Je však nutné, aby i jim byla daná možnost rozšíření technického obzoru poznáváním nových směrů v konstrukci i technologii výroby motorových vozidel, a to návštěvou zahraničních automobilových výstav, továren apod. Pak budou jejich vozidla ještě dokonalejší.

Škoda 1202 - retro



Typ Škoda 1201 rozsáhlé rekonstrukce, která  měla za úkol hlavně podstatnými  změnami na karoserii  vůz zmodernizovat, zvýšit pohodlí, bezpečnost i usnadnit obsluhu a manipulaci v každém provozu. Užitkové automobily Š 1202 budou vyráběny ve třech základních verzích – station-wagon, dodávkové  a sanitní, později i v uspořádání pikap. Karoserie těchto aplikací byly co do vnějšího tvaru účelově sjednoceny a nesou všechny podstatné znaky, charakterizující moderní užitkové zahraniční vozy této třídy.

Kromě pokrokověji pojatého výtvarného řešení je na karoserii Škody 1202 řada rekonstrukčních prvků, které znamenají pronikavé zlepšení v porovnání s předcházejícím typem.

Maska i přední část nového vozu je vůči typu 1201 podstatně změněna
Maska i přední část nového vozu je vůči typu 1201 podstatně změněna

Velká plocha a zaoblení čelního skla přispívá k bezpečnějšímu výhledu z vozu. Kapota, vyvážená v horní poloze pružinami nůžkového závěsu, je mnohem širší než u typu Š 1201a usnadňuje přístup k hlavním orgánům vozu. Při kontrole a montáži v prostoru motoru lze se obejít bez montážní svítilny, neboť při otevření kapoty se rozsvítí vhodně umístěná žárovka.

Velká zasklená plocha charakterizuje typ Š 1202 STW
Velká zasklená plocha charakterizuje typ Š 1202 STW

Dveře v zadní stěně karoserie se otevírají směrem nahoru a v horní poloze jsou podepřeny výsuvnými vzpěrami se samočinným zajištěním a odjištěním.  Toto řešení dveří je z provozního hlediska velmi účelné.  (Ještě účelnější by bylo vyklápění horního dílu vzhůru a dolní poloviny dolů – pozn. red. )

Škoda 1202 kufr
Ve voze STW lze jednoduchým překlopením sedadel získat velký ložný prostor. Zadní dveře se otevírají vzhůru

Náhradní kolo je umístěno v odděleném prostoru pod zadní podlahou.  Palivová nádrž byla přemístěná do zadního prostoru bočnice. Přístup k nalévacímu prostoru nádrže je zakryt odklápěcím víčkem v prvém boku vozidla, které lze odjistit jen z vnitřku vozu. K bezpečnosti a pohodlí přispívá souprava stěračů se spraženými raménky a s automatickým doběhem ke spodní hraně skla. Velikost setřené plochy skla a jakost setření je neporovnatelně lepší než u předchozího typu.

Hrdlo palivové nádrže, uložené v zadním blatníku, je pod víčkem zajištěným z vnitřku vozu
Hrdlo palivové nádrže, uložené v zadním blatníku, je pod víčkem zajištěným z vnitřku vozu

Pohoda uvnitř vozu je zajištována zdokonalenou soustavou topení a větrání. Topení nasává čerství vzduch z prostoru pod maskou chladiče a může po uzavření vodního ventilu v letním období sloužit jako větrání. Sací hubice topení lze za jízdy uzavřít klapkou s pryžovým těsněním. Přední dveře mají osvědčená otočná okénka, sloužící k bezprůvanovému větrání odsáváním. Závěr ventilačních okének je zabezpečen proti násilnému otevření zvenčí.

Přístrojová deska nových vozů
Přístrojová deska nových vozů




Pohodlné sezení u všech verzí Š. 1202 zvýšilo vylepšenou konstrukcí čalounění a zdokonalení pérových vložek. Sedadla i vnitřní výplně dveří  jsou potaženy plastickou kůží  ve vkusné barevné kombinaci. Tento materiál vyhoví i v nejtěžších podmínkách a je velmi snadno omyvatelný.

Vozy  Š 1202 budou vybaveny světlomety  s asymetrickým potkávacím světlem. Světlomety mají nový systém chycení, usnadňující demontáž chromovaného štítku a seřizování.

Po zasunutí zpátečky se při zapjatých světlech samočinně rozsvítí pro couvání, umístěná v bílé zasklené části zadní skupinové svítilny. Optické vlastnosti svítilen blikačů i brzdových světel vyhovují vysokým nárokům, které na ně klade zejména hustý městský provoz. Přepínač ukazatelů směru jízdy je v dosahu levé ruky poblíž volantu a je účelně spojen se světelnou houkačkou, která je součástí standardního vybavení vozu.

Ze zlepšení orgánu podvozku, vyráběného mateřským závodem  AZNP Mladá Boleslav  sluší připomenou alespoň progresivní člen zadního pera, spouštěč s elektromagnetickým zasouvání pastorku a bezpečnostní volant s prohloubenou hlavou,

Jednotlivé aplikace mají ještě další zlepšení v porovnání s typem Š 1201. Tak například „dodávka“ získala navíc zadní boční dveře  na pravé straně. Tím je usnadněno nakládání a vykládání kusových zásilek. Nyní odpadá namáhavé vytahování zboží z prostoru těsně za mezistěnou dveřmi v zádi vozidla.

Š 1202 typu pikap, který bude vyráběn až v příštích letech
Š 1202 typu pikap, který bude vyráběn až v příštích letech

Vnitřní prostor sanitního vozu je nyní účelněji rozčleněn. Je vybaven jedním nosítkem s kolečky na odpružených kyvných ramenech. Personál, doprovázející nemocného má v zadním prostoru k dispozici jedno pohodlné  a jedno nouzové sedadlo. Za mezistěnou je namontováno teplovodní topení, nezávislé na topení v kabině řidiče.

Typ Š 1202 STW zachovává osvědčené řešení svého předchůdce.Pětisedadlový vůz s velkým prostorem pro zavazadla je možno dvěma jednoduchými pohyby  přeměnit v prostornou dodávku. Po odklopení polštáře zadního sedáku a sklopení opěry do vodorovné polohy získáme rozlehlou ložnou plochu, která může sloužit nejen pro přepravu zboží, ale i k vytvoření pohodlných rovných lůžek při autokempingu.

Z uvedeného výčtu zlepšení a zhodnocení užitkových vozů nového typu  Š 1202 je patrno, že pracovníci výrobního závodu  vedeni snahou dát našemu národnímu hospodářství i zahraničním zákazníkům moderní vůz, spolehlivě sloužící i v nejsvízelnějších podmínkách, vytvořit typ, který v příštích letech zaujme důležité místo v silniční dopravě, jež vozům této kategorie po právu náleží.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÁ DATA ( údaje ověřené na prototypech )

STW dodávka sanitní vůz
Pohotovostní váha………kg  1100  1080  1150
Nosnost vozidla ………….kg   650   650   350
Maximální výkon motoru koní (SAE)    47    47    47
Maximální otáčky………. 1/min 4500 4500 4500
Základní spotřeba paliva …….1/100km   9,7   9,4   9,4
30.ČERVNA 1961
Hodnocení
Informujte své přátele sdílením

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *