Nové autobusy ( 1959 ) 1.díl

NOVÉ AUTOBUSY




Po druhé světové válce se v ČSR sloučila a zestátnila autobusová doprava. Tím došlo k mohutnému rozšíření autobusové dopravy, plně prosperující potřeby veřejnosti, takže dnes jsou autobusovými linkami ČSAD spojeny s městy i odlehlé vesnice.

Vozový park autobusové dopravy byl značně rozšířen a postupně se modernizoval. Starší typy autobusů byly nahrazeny novým, a to většinou jedním typem  autobusu Škoda 706 RO,  který se vyráběl až do poloviny roku 1958 a který zůstal pořadu let v zásadní koncepci nezměněn.

Velký počet cestujících, přepravovaných na tratích ČSAD, opodstatnil používání velkých autobusů.  Proto takřka ze všech autobusových tratí vymizel malý autobus, a jen zřídka se objevuje autobus střední.  Autobusový park ČSAD se dnes obnovuje a doplňuje novým typem velkého autobusu  Škoda 706 RTO, se kterým vás chceme seznámit.

Na výrobě autobusů se v ČSR podílejí  dva národní podniky, a to Karosa Vysoké Mýto a Liberecké automobilové závody ( LIAZ ) Rýnovice. Všechny typy autokarů a autobusů jsou stavěny na podvozku Škoda 706 RTO. Výrobce podvozku jsou Liberecké automobilové závody, národní podnik, Rýnovice; výrobce karoserie je Karosa, národní podnik, Vysoké Mýto.

Než přikročíme k popisování jednotlivých typů karoserie, stručně se zmíníme o některých údajích podvozku.

 Motor a podvozek  

Motor Škoda 706 RTO je čtyřdobý vznětový motor, vodou chlazený, s přímím vstřikem nafty a s visutými ventily. Je to šestiválec s válci, uspořádanými v řadě. Vrtání válců je 125 mm, zdvih 160 mm, obsah 11 781 ccm. Motor pracuje při stupni komprese 16,5 s maximálním výkonem 160 koní při 1900 ot/min. Základní norma spotřeby nafty je 23 litrů na 100 km.

Spojka

je dvou kotoučová, suchá s osinkovým obložením. Je uložena v setrvačníku motoru a ovládá se mechanicky.

Převodovka

s čelními ozubenými koly má pět stupňů vpřed a jeden zpáteční. Ozubené kolo třetího až pátého převodového stupně jsou ve stálém záběru a řadí se zubovými spojkami. Převodovka je připevněná šrouby k přírubě motoru a tvoří tak s motorem jeden celek, uložený v rámu na čtyřech pružných lůžkách.

 Točivý moment se přenáší od převodovky na zadní nápravu dvoudílným spojovacím hřídelem se třemi křížovými klouby, které jsou umístěny u převodovky, středního ložiska spojovacího hřídele a rozvodovky. Křížové klouby jsou uloženy na jehlových ložiskách.

Zadní náprava 

je hnací, tuhá s děleným mostem. Hnací kola autobusu jsou uložena na mostu zadní nápravy, hřídele zadní nápravy jsou namáhány jen na krut. Stálý převod v rozvodovce zadní nápravy, vyměnitelný podle převládajících jízdních podmínek a podle typu autobusu, je dvojitý, sloučený. První převod je tvořen kuželovým pastorkem s talířovým kolem se spirálním  ozubením, druhý převod čelními ozubenými koly se  šikmými ozubením.

Přední náprava 

je tuhá, kovaná se dvěma podélnými listovými péry, umístěnými nad nápravou.

Řízení autobusu

je přímé se šnekem a šnekovým segmentem. Skříň řízení je upevněná v rámu před přední nápravou. Převodový poměr řízení je 21:1.

Pérování

Přední i zadní náprava je odpružená podélnými půleliptickými listovými péry. Přední konce per jsou upevněny v drážkách na rámu vozidla. Zadní konce se opírají o kluzné opěry a jsou proti vysmeknutí zajištěny svorníkem. Přední i zadní náprava jsou opatřeny kapalinovými tlumiči pérování.

Brzdy

Autobus Škoda 706 RTO je vybaven celkem třemi druhy brzd, a to nožní, ruční a motorovou.

Pneumatiky 

jsou namontovány na třídílných ráfcích „Desko“. Ráfky rozměru 8,0 — 20 jsou nasazeny na litých hvězdicových hlavách kol. Přední náprava má jednoduchá kola, zadní, hnací, dvojitá. Autobusy Škoda 706 RTO mají nízkotlaké pneumatiky 11,00 — 20 eHD.

Rám

je obdélníkový, snýtovaný z podélníku a příček, lisovaných z ocelového plechu. Držáky per jsou připevněny k podélníkům rámu šrouby a nýty. Na podvozek je uložena karoserie na gumových blocích.

Autobus je opatřen závěsem pro tažení přívěsu o celkové váze 5600 kg. Napětí elektrického zařízení je 24 V.      Maximální rychlost autobusu je 75 km/hod. Aby mohla být tato rychlost využita v provozu, udělilo ministerstvo dopravy v souladu s ministerstvem vnitra, HDI, výjimku z § 25, ods. 4 vyhl. MV č. 145/56 Ú. l., a proto nové autobusy Škoda 706  RTO se mohou pohybovat na volné silnici rychlostí 75 km/hod. Tím byla zvýšená rychlost cestování autobusy ČSAD.

Autokar Škoda 706 RTO-LUX. Vzhledem i vybavením odpovídá plně dnešním vysokým nárokům na pohodlné a příjemné cestování.

Karoserie

Všechny typy autobusů Škoda 706 RTO mají karoserii uzavřenou, moderní konstrukce, která se plně vyrovná, nebo i předčí karoserie autobusů, vyrobených v technicky nejvyspělejších zemích. Karoserie se vyznačuje moderním tvarem s dokonalým výhledem na trať jak pro řidiče, tak i pro cestující.

Dnešní provedení autobusů Škoda 706 RTO je výsledkem dlouholetých zkušeností, které získaly naše národní podniky  výrobou dřívějších typů autobusů a soustavným zdokonalováním konstrukce a technologie výroby. Tak se podařilo vyrobit dnešní výkonné autobusy Škoda 706 RTO s líbivou a účelně řešenou karoserií o větší tuhosti a se zvýšenou trvanlivostí.




 Ocelová, elektricky svařovaná kostra karoserie polosamonosné konstrukce je oplechována ocelovým plechem. Mezi kostru karoserie a oplechování je vložen izolační materiál. Tam, tam kde díly karoserie tvoří velkou plochu, je zevnitř vrstva tlumícího materiálu.  Kostra střechy autobusu je zhotovena z ocelových lisovaných oblouků, rovněž oplechovaných ocelovým plechem. Přední stěna karoserie je oblého tvaru, rozměrově i tvarově stejná se zadní stěnou autobusu. Vstupní dveře do prostoru cestujících jsou u linkových autobusů dvoukřídlové, s otevíráním dovnitř vozu. Dveře se otevírají i zavírají pneumatickým zařízením,, které se ovládá elektromagneticky z místa řidiče. Větrání vnitřku karoserie, tj. prostoru pro cestujících, je bezprůvanové, postranními výklopnými okénky, umístěnými nad velkými postranními okny autobusu, které jsou pevné. Pro větrání za velmi teplého letního počasí má autobus dvě velká vyklápěcí ventilační stropní okna, která umožňují i při největším parnu příjemnou výměnu vzduchu. Tato stropní ventilační okna jsou zasklena kouřovým plexisklem a lze je nastavit při větrání do tří poloh. Prostor řidiče lze větrat posuvným bočním oknem anebo ventilátorem po vypnutí teplovodního topení.

Topení 

Pro zimní provoz je autobus Škoda 706 RTO vybaven topením. Uvnitř autobusu, kolem boční stěny karoserie je vytvořen kanál, kterým se vede teplý vzduch do zadní části karoserie. Hlavním tepelným zdrojem pro vytápění prostoru pro cestující je samostatné naftové topení, umístěné ve schránce pod podlahou, na levé části karoserie. Výkon topení se pohybuje od 9500 do 10 000 kcal/h. Prostor řidiče je vytápěn teplovodním topením PAL, které je napojeno na chladič motoru.  Teplý vzduch z ventilátoru tohoto topení je zejména použit na ofukování čelních skel řidiče při provozu autobusu v zimě. Přední i v zadní čelní stěně autobusu jsou velká panoramatická okna s determálními skly, uprostřed svisle dělenými. Boční okna karoserie jsou zasklena bezpečnostním determálním sklem. Vnitřní osvětlení prostoru pro cestující má devět kruhových osvětlovacích těles s matným sklem. Vnitřní stěny karoserie jsou obloženy deskami z resopalu, boky a spodní části karoserie jsou chráněny hliníkovým plechem. Strop autobusu je obložen deskami z plastického materiálu.

To jsou společné prvky karoserií jednotlivých typů autobusů. Typů je však několik. V čem se vzájemně liší se dozvíme v dalším díle zde

Zdroj: SM 1959

Hodnocení
Informujte své přátele sdílením

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *