Hlásí se LIAZ

Sedmsetšestka?  No, to je přece „sedmituna“ – zní dnes mnohokrát odpověď. Bylo tomu tak kdysi. Od přechodu na trambusový typ – 706 RT – je sedmsetšestka vlastně 8-9 tunovým nákladním vozem, protože při vlastní ( pohotovostní ) váze  6100 kg má celkovou maximální přípustnou váhu  15 000 kg. Na náklad tedy zůstává 8900 kg. 

Na nové trambusové typy se přešlo ve výrobě roku 1956. A protože od té doby jsme toho moc o nákladních vozech Škoda nenapsali, zašli jsme si do ústředí n.p LIAZ, které je v závodě v Mnichovo Hradišti. Tam nám byla předvedena pestrá paleta novinek, které přicházejí do výroby  buď v nejbližší době ( to znamená ještě tento rok  ) nebo v nejbližších letech.

Nové připravené typy a aplikace byly vynucené nejen potřebami našeho národního hospodářství, ale i různorodými požadavky zahraničních zákazníků a použivatelů našich nákladních škodovek ve všech koutech světa. Až 90% vozů se exportuje – proto některé aplikace jsou upravené speciálně „na zakázku“, ale i v nevelkých sériích. Většina nových typů, které vznikly obměnou základního typu, má však všeobecný charakter. Jejich použitelnost není omezená územními hranicemi tohoto – jiného státu.

Liaz RTO
Liaz RTO
« 1 z 10 »




ZÁKLADNÍ TYP

Pro rok 1962 má i základní typ, Škoda 706 RT, připraveno několik zlepšení. Provoz za obtížných podmínek ulehčí uzávěr diferenciálu. Brzdový systém má dvě změny: ruční brzda má vzduchový posilovač, který vyloučí dnešní opakované přetahování páky ruční brzdy: brzdové klíče v systému nožní vzduchotlaké  brzdy budou nastavitelné šnekem, což usnadní manipulaci po opotřebení brzdového obložení. V druhé polovině příštího roku budou všechny vozy tlakovzdušným  posilovačem řízení, který zmenší potřebnou sílu na volantu o 50%.

NOVÉ SKLÁPĚČE 

Ještě ve čtvrtém čtvrtletí 1961 přijde do sériové výroby sklápěčkový automobil RTS 1. Je určen pro přepravu zemin, kameniva, stavebního materiálu, pro práci v lomech, pod bagrem.  Podvozek se neliší od základního typu, rozvor ( 4000mm ) je zachovaný i budka je obvyklého typu – pro 4 osoby. Plošina tohoto je však celková, s automatickým otevíráním zadního čela, a s bočnicemi které jsou pro ulehčení  otevírání vyvážené torzními pružinami. Hydraulické rychlosklápěcí zařízení umožní plné sklopení plošiny za 8 vteřin, s ohledem na plynulé sesouvání nákladu a z toho vyplývající bezpečnost, doporučuje se však nesklápět rychleji, jak za 14 vteřin.

Pohotovostní váha sklápěče je 7000 kg, nejvyšší přípustná s nákladem je 15 tun.

Další sklápěč, typ RTS 2,  je o hodně lehčí . Váží jen 6700 kg, což při stejné dovolené nejvyšší váze vozidla ( 15000 kg ) přináší nejen zvýšení nosnosti, ale zejména snížení výrobních nákladů a úsporu materiálu. Tento typ má totiž budku jen pro 2 osoby – řidiče a jeho pomocníka, čímž se při stejné ložní ploše jako RTS 1 zkrátil rozvor na 3500mm. Tento typ je určený pro přepravu, kde při kyvadlové dopravě na krátké vzdálenosti  ( např. z lomu na staveniště ) další sedadla v budce nejsou využitá. Úspora výrobních nákladů, která se dosáhla zkrácením budky, je dost podstatná, protože budka je jednou z nejdražších částí vozu.

Zkrácený sklápěč RTS 2  se začne vyrábět v roce 1963. Ve stejném termínu budou sklápěčkové automobily Škoda rozšířené o další aplikace  a oba typy budou vyráběny i  s pohonem přední nápravy. V tomto případě půjde o typy s označením RTSP1 a RTSP2, které jsou určeny pro provoz ve velmi těžkém terénu. Jak jsme zmínili, budou mít nové vozy Škoda 706 RT uzávěry diferenciálu. U pohonu obou náprav se ukázalo potřebným vybavit uzávěrkou obě nápravy. Zasouvání uzávěrek ovládá řidič pomocí stlačeného vzduchu, stejně tak jako zapínání pohonu přední nápravy.

HASIČSKÝ VŮZ

Pravda,na přestavbu  hasičských vozů je továrna na hasičské zařízení – THZ Vysoké Mýto, podvozky pro ně jsou dílem n.p. LIAZ. Hasičské vozy Škoda RTH 1, které se vyznačují prodlouženou budkou, s místem pro 8-9  požárníku, včetně řidiče, jsou už ve výrobě. V roce 1963 se však bude tato aplikace dodávat podle potřeby i s pohonem obou náprav: tento hasičský vůz bude moct velmi účinně zasahovat i při požárech na polích, odlehlých družstvech, případně cesty těžko sjízdných normálními nákladními vozidly.

RTTN

To je zkratka sedlového vozu – tahače návěsů, který je určen pro tahání návěsů o celkové váze soupravy 24-26 tun. Už dnes se dostává do Sovětského svazu, spolu s chladírenskou úpravou o užitečným zatížením 10 tun ( výrobek n.p. Orličan, Choceň).

Podvozek tahače návěsů má zkrácený rozvor  na 3450mm. Nese mechanicky ovládanou točnici, která snese zatížení  7-8 tun. Do SSSR se dodává tahač s úpravou motoru na polévání teplou vodou, což zajistí ( podle zkoušek vykonaných u nás i v Sovětském svazu ) spolehlivě spuštění motoru i při teplotách -30º C. Tahač je vybavený nádržemi na 360 l  nafty, takže jeho akční rádius je okolo 1000 km.

TÉMĚŘ DESET METRŮ

V některých zemích, kam vyvážíme naše vozy, jsou dopravními předpisy omezeny tlaky na jednu nápravu nákladního vozidla, takže není možné plně využít maximální nosnosti vozu 706 RT. Je tomu tak například v Dánsku, Holandsku a Řecku. Pro tyto země byl zkonstruován typ RTDV, který má za zadní nápravou ještě třetí, vlečnou nápravu.

Třetí vlečná náprava má stejné pneumatiky a hlavy kol jako zadní hnací náprava, místo hnacího mostu jsou hlavy kol propojeny trubkou. Vlečená náprava je uchycená na podélných listových pružinách, které jsou vahadlovým systémem spojené s pružinami hnací nápravy, takže odpružení obou zadních náprav se vzájemně ovlivňuje.

S třetí nápravou se zvyšuje nosnost vozu až na 12 tun, která opět nemůže být plně využitá, právě kvůli předpisům. RTDV  ovšem nemá nahradit třínápravový těžký nákladní automobil, jeho použití je vyhrazený pro rovinatý terén  a dobré cesty.  Vůz váží 7800 kg, je dlouhý 9115 mm, ložná plocha má rozměry 6500x2250mm.

PODVOZEK RTO

Pro export je určen i zvláštní provedení autobusového podvozku RTO, který je upraven pro vstup cestujících před přední nápravou. Motor je proto posunutý oproti normálnímu typu asi o 1 metr, přičemž rozvor zůstal nezměněný.  Podvozek určený pro městský autobus, je vybavený hydraulickou spojkou  a čtyřstupňovou převodovkou Wilson. Řidič ovládá předvolbu převodových stupňů stlačeným vzduchem. Převodovka je kvůli rozložení váhy umístěná v prostředku podvozku: toto uspořádání mimo toho umožňuje dobrý přístup k převodovce.




CO SE PŘIPRAVUJE DÁLE

Vloni jsme zveřejnili popis nového hydropneumatického odpružení  československé konstrukce. Pracovníci konstrukce v Mnichově Hradišti se nabídli vyzkoušet  tento velmi slibný systém  a pracují na jeho návrhu pro městský autobus. Jsme všichni zvědaví, jak se jim tato záslužná práce podaří, doufáme, že výsledky budou kladné. Tato jejich činnost je cestou příprav pro vytvoření nového městského autobusu, na kterém pracuje n.p. Karosa ve Vysokém Mýtě.

V konstrukci a vývoji  n.p. LIAZ se též pracuje na vytvoření nové řady silničních nákladních automobilů, která umožní maximální unifikaci a specializaci výroby v našich podnicích, vyrábějících doteď nákladní vozy.

NA BRNĚNSKÉM VELETRHU

Část popisovaných typů, které jsou či budou v krátké době vyráběny uvidí návštěvníci brněnských veletrhů. Bude to typ 706 RT, tahač návěsů RTTN,  hasičský vůz s prodlouženou budkou, sklápěč RTS 1.

Pracovníci LIAZu se připravují i na II. ročník soutěže nákladních automobilů, která je uspořádaná při příležitosti veletrhů. Zúčastní se soutěže s třemi vozy. Budou mít tohoto roku obtížnější úlohu než vloni – čeká je mezinárodní konkurence.

Hodnocení
Informujte své přátele sdílením

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *