Retro svět

Historie sovětských traktorů do roku 1974

HISTORIE SOVĚTSKÝCH TRAKTORŮ

pasovy-traktor-1974





V carském Rusku neexistoval traktorový a automobilový průmysl. Motorová vozidla se dovážela ze západních zemí. Přesto zde vznikaly originální konstrukce. V roce 1830 sestrojil kapitán Dimitrij Zagrjažskij první pásový traktor na světě s parním pohonem. V roce 1876 zhotovil nevolník Fjodor Blinov parní pásový traktor a předváděl jej v roce 1896. Roku 1879 předložil kapitán ruského námořnictva O.S. Kostovič návrh vzducholodi, která měla být poháněná lehkým benzínovým motorem s protiběžnými písty a s elektrickým zapalováním. Blinovův žák Jakov Vasiljevič Manin zkonstruoval ve své dílně na opravy zemědělských strojů v letech 1899 a 1901 spalovací motory o výkonu 9,5 až 12 koní. Z dílny postupně vyrostla menší továrna na traktory, zvané RUSKÝ TRAKTOR, které se vyráběly v malých sériích s motory o výkonu 20, 30 a 60 koní.

Po velké říjnové revoluci se v menších sériích vyráběl traktor Karlik s motorem 12 koní. Brzy se však přešlo na velkosériovou výrobu. V leningradském závodě Rudý putinovec ( dnes Kirovův závod 1974 ) se vyráběl od roku 1923 kolový traktor FP na petrolej o výkonu 20 koní. Během první pětiletky byly vybudovány 3 specializované závody( dva ve Volgogradě a jeden v Charkově ), které vyráběli 50 000 kolových petrolejových traktorů SChTZ o 30 koních. V Čeljabinsku byl vybudován největší závod pro výrobu pásových traktorů na světě. V roce 1940 už byl SSSR největším výrobcem traktorů na světě. Konce Velké vlastenecké války byl postaven nový traktorový závod v Rubcovsku v Altaji, Ždanovův závod ve Vladimiru, Kirovův závod na Uralu, Závody v Lipecku a Minsku.




V Minském traktorovém závodě se vyráběl v letech 1965 až 1969 hlavní model univerzálního kolového traktoru MTZ – 50 s motorem o výkonu 65 koní, od roku 1970 pak hospodárnější a výkonnější MTZ-50 Super.  Ve volgogradském závodě vyrobili v roce 1970 milióntý traktor. V současné době ( 1974 ) zde vyrábějí pásové traktory DT-75 a DT-75 M ( o výkonu motoru 75 a 90 koní ) se zvýšenou životností pojezdového ústrojí ( 3500 hod. ) a převodů ( 5000 hod. ). Z Charkovského traktorového závodu vycházejí lehké kolové traktory DT-14 a DT-25 a připravuje se výroba pásového traktoru o výkonu 150 koní.

Pro československé zemědělství se dovážely výhradně pásové traktory DT-54, DT-75, v menším měřítku S-80 a T-100, pro lesnické účely DT-40. Již několik let dovážíme i traktory Kirovec K-700 s pohonem čtyř kol, o výkonu 230 koní.  Naše požadavky na traktory uspokojuje spolupráce států RVHP, a to jak ve vývoji, tak ve výrobě.

Zdroj: traktory

Hodnocení
Sdílením pomůžeš šířit pravdu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *