HISTORIE ČESKOSLOVENSKÉHO MOTORISMU DO ROKU 1974
HISTORIE ČESKOSLOVENSKÉHO MOTORISMU DO ROKU 1974
V našich zemích ( v tehdejším Rakousku – Uhersku ) byl roku 1897 v kopřivnické vagónce postaven první automobil, nazvaný President ( obr. 1 ), který měl Benzův dvouválcový motor o objemu 2,7 litrů a výkonu 5 k při 600 ot.min. Dosahoval průměrnou rychlostí 17 km / hod.
Druhou nejstarší automobilkou v naších zemích byla továrna Laurin & Klement v Mladé Boleslavi. Roku 1895 začala vyrábět motocykly a roku 1905 lehký vůz s dvouválcovým motorem, zvaný Voitureta ( obr. 2 ). Roku 1927 zde vyrobili první traktor Škoda 30 na petrolej.
Před druhou světovou válkou vyráběli automobily tři velké továrny, a to Praga, Škoda, Tatra, a menší podniky, jako Walter, Zbrojovka Brno, Aero, Jawa a Wikov v Prostějově. V Prostějově se též vyráběli traktory Wikov 22, 32, a 35 k, v Kosmonosích traktory Svoboda 12, 15 a 22 k. Většina traktorů se však dovážela. Do roku 1937 se ročně vyrábělo asi 200 traktorů.
V současné době ( 1974 ) vyrábějí automobily tyto podniky: AZNP Mladá Boleslav ( pobočné závody Vrchlabí, Kvasiny, Kosmonosy ), Tatra, n.p., Kopřivnice ( Bratislava, Příbor, Bánovce, Čadca, Trstená ), Liberecké automobilové závody, n.p. LIAZ Jablonec nad Nisou ( Mnichovo Hradiště, Hanychov ), Avia n.p., Praha ( Ivančice, opravárenský závod Žilina ), Praga, n.p., Praha a převodovky i motory pro V3S a S5T ( Louny ), Trnavské automobilové závody.
Traktory se vyrábějí v ZKL Brno-Lišeň a ZJŠ Brno, traktory s malým výkonem v Agrostroji, n.p., Prostějov, motocykly v Českých závodech motocyklových, n.p., Strakonice ( ČZM ), v závodě Jawa, n.p., Týnec nad Sázavou a v Povážských strojírnách, n.p., v Povážské Bystřici. Velký počet traktorů dovážíme ze Sovětského svazu, NDR, a Rumunska.
Výrobou příslušenství pro motorová vozidla se zabývají u nás tyto závody: Motorpal, n.p., Jihlava ( Telč, Batelov, Znojmo, Valašské Meziříčí ), PAL Magneton, n.p., Kroměříž ( Valašské Klobouky, Morkovice ) Autopal n.p, ., Nový Jičín ( Vyškov, Hluk u Uherského Hradiště ), Autobrzdy Jablonec n.p., Jablonec nad Nisou ( Hodkovice, Rakovník ), Motor, n.p., České Budějovice, Jiskra, n.p., Tábor, Metalurgické závody, n.p., Týnec nad Sázavou.
Pingback: TATRA slaví 170 let existence | Tardie.cz