Retro svět

HISTORIE ČESKOSLOVENSKÉHO MOTORISMU DO ROKU 1974

HISTORIE ČESKOSLOVENSKÉHO MOTORISMU DO ROKU 1974

automobil-president-1897

V našich zemích  ( v tehdejším Rakousku – Uhersku ) byl roku 1897 v kopřivnické vagónce postaven první automobil, nazvaný President ( obr. 1 ), který měl Benzův dvouválcový motor o objemu 2,7 litrů a výkonu 5 k při 600 ot.min. Dosahoval průměrnou rychlostí 17 km / hod.




Druhou nejstarší automobilkou v naších zemích byla továrna Laurin & Klement v Mladé Boleslavi. Roku 1895 začala vyrábět motocykly a roku 1905 lehký vůz s dvouválcovým motorem, zvaný Voitureta ( obr. 2 ).  Roku 1927 zde vyrobili první traktor Škoda 30 na petrolej.laurin-klement

Před druhou světovou válkou vyráběli automobily tři velké továrny, a to Praga, Škoda, Tatra, a menší podniky, jako Walter, Zbrojovka Brno, Aero, Jawa a Wikov v Prostějově. V Prostějově se též vyráběli traktory Wikov 22, 32, a 35 k, v Kosmonosích traktory Svoboda 12, 15 a 22 k. Většina traktorů se však dovážela. Do roku 1937 se ročně vyrábělo asi 200 traktorů.

V současné době ( 1974 ) vyrábějí automobily tyto podniky: AZNP Mladá Boleslav  ( pobočné závody Vrchlabí, Kvasiny, Kosmonosy ), Tatra, n.p., Kopřivnice ( Bratislava, Příbor, Bánovce, Čadca, Trstená ),  Liberecké automobilové závody, n.p. LIAZ Jablonec nad Nisou ( Mnichovo Hradiště, Hanychov ), Avia n.p., Praha ( Ivančice, opravárenský závod Žilina ), Praga, n.p., Praha a převodovky i motory pro V3S a S5T ( Louny ), Trnavské automobilové závody.

Traktory se vyrábějí v ZKL Brno-Lišeň  a ZJŠ Brno, traktory s malým výkonem v Agrostroji, n.p., Prostějov, motocykly v Českých závodech motocyklových, n.p., Strakonice  ( ČZM ), v závodě Jawa, n.p., Týnec nad Sázavou a v Povážských strojírnách, n.p., v Povážské Bystřici. Velký počet traktorů dovážíme ze Sovětského svazu, NDR, a Rumunska.

Výrobou příslušenství pro motorová vozidla se zabývají u nás tyto závody: Motorpal, n.p., Jihlava ( Telč, Batelov, Znojmo, Valašské Meziříčí ), PAL Magneton,  n.p., Kroměříž ( Valašské Klobouky, Morkovice ) Autopal n.p, ., Nový Jičín  ( Vyškov, Hluk u Uherského Hradiště ),  Autobrzdy Jablonec n.p., Jablonec nad Nisou ( Hodkovice, Rakovník ), Motor, n.p., České Budějovice, Jiskra, n.p., Tábor, Metalurgické závody, n.p., Týnec nad Sázavou.


Hodnocení
Sdílením pomůžeš šířit pravdu.

Jeden myslel na “HISTORIE ČESKOSLOVENSKÉHO MOTORISMU DO ROKU 1974

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *