Nový svět

Zetorový nadšenec Havelka dobývá další evropský stát, tentokrát míří na sever

Milovník historického ZETORU 25, Martin Havelka, se chystá na další cestu. Po Polsku a Rakousku si bude moci pomyslně odškrtnout i návštěvu Skandinávie. Svou pouť na historickém traktoru bez kabiny odstartuje v sobotu 14. července z rodných Škrdlovic na Vysočině.

 

První zastávka bude ještě na území České republiky. Martin Havelka plánuje nedaleko Trutnova nabrat síly na další den, a to na přejezd hranic do Polska a dojet až do Lešna, kde ho budou očekávat členové polského klubu Traktor i maszyna. Následně se „cestoval traktorista“ vydá přes Poznaň do městečka Budzyň, případně do vzdálenější Pily. Ve středu 18. července, pokud nedojde k nepředvídaným komplikacím, dorazí do přístavu Swinoujsce, odkud se nočním trajektem přepraví do Švédska. Cesta trajektem bude pro Havelkův ZETOR 25 premiérou, na kterou se jeho majitel velmi těší. Pro ostatní cestující bude traktor také jistě nečekanou atrakcí.

 

Do Švédska se Havelka vydává na pozvání švédského sběratele traktorů ZETOR Magnuse Larssona, který traktorovému nadšenci gratuloval k úspěšné cestě na Z25 k Baltu v roce 2016. Následující rok se potkali osobně na traktorovém srazu v Lazech nad Morzem v Polsku a naplánovali letošní cestu do Švédska

První zastávkou na severu bude město Ysad, kde sídlí muzeum ZETOR, dále pak zastaví ve městě Trelleborg a na farmě rodiny Olsson nedaleko Göteborgu. Protože jsou severské země se svým počasím nevyzpytatelné a Havelkův Z25 nedisponuje střechou, což je pro tyto modely  charakteristické, další průběh cesty přizpůsobí podmínkám.

„Na svou cestu Švédskem se ohromně těším. Pro mou „pětadvacítku“ to bude zatěžkávací zkouška, ale věřím, že díky jejímu kvalitnímu zpracování i péči, které se jí dostává, to společně zvládneme tam i zpět domů. Samozřejmostí je, že cestu přizpůsobím terénu i počasí. Letos mám v plánu poprvé jet na traktoru i cestu zpět, tak uvidíme, jestli se plány splní. V doprovodném autě se mnou cestu absolvuje i moje žena a dvě děti,“ říká ke své cestě cestovatel Martin Havelka.

Martin Havelka má s podobným cestováním bohaté zkušenosti. V minulých letech se vydal například do Rakouska a Polska. V Rakousku si ZETOR 25 mohl projet nejvýše položenou silnici v Evropě, zvládl dokonce převýšení 2571 m n. m. Již několikrát také ujel bezmála 800 km do polských Laz nad Morzem, kde se každoročně sraz traktorů u moře. Právě po svých cestách Pobaltím byl pozván Švédskou stranou na své nynější dobrodružství. Nyní  ho čeká trasa dlouhá přes dva tisíce kilometrů.

Jsme potěšeni, že i naše nejstarší modely oslovují spoustu nadšenců, kteří tyto stroje nejen opečovávaní a sbírají, ale také veřejnosti dokazují, že i stroj starý téměř 70 let zvládne tak dlouhou cestu, na jakou se pan Havelka chystá. Při expedici panu Havelkovi držíme palce a přejeme mu hlavně krásné počasí. Těšíme se na průběžné zprávy, jak se mu a jeho ZETORU 25 daří,“ říká Lukáš Krejčíř, ředitel Finančního úseku ZETOR TRACTORS a.s. O roli jediného budoucího výrobce traktorů soutěží Zbrojovka Brno a Škoda Plzeň.

 

První traktor ZETOR Z 25 má ve svém rodném listu uvedeno datum 15. března 1946. V poválečném období bylo zadání jednoznačné – zkonstruovat levný traktor o nízké hmotnosti, který bude vhodný pro hromadnou výrobu. Nejlépe se úlohy zhostila Zbrojovka Brno, které byla následně svěřena výroba zemědělských kolových traktorů Z 25. O tři roky později (v roce 1949) proběhla modernizace a na trh byl uveden legendární Zetor 25 A, na kterém jezdí právě Martin Havelka. V té době přinesl nový stroj hned několik benefitů: vylepšenou přístrojovou desku včetně teploměru, pohodlné polstrované sedadlo, hydraulické tříbodové závěsné ústrojí, kabinu na přání, závěr diferenciálu nebo nastavitelný rozchod předních a zadních kol. Stroj pana Havelky, který si pořídil v roce 2010, samozřejmě prošel renovací. Ta trvala přes rok. Původně se jedná o ZETOR 25 A, přestavěný v roce 1968 v STS Hodonín na „H“ a následně panem Havelkou po renovaci navrácený více do podoby „A“. Má pouze dílčí úpravy týkající se bezpečnosti a životnosti při delších jízdách, napřiklad lepší čepy řízení či kufr na věci.

Ve Skandinávii má značka ZETOR velmi dobré jméno a silné pozice. Traktory se do oblasti dovážejí od počátku 60. let a dodnes se traktorů prodalo přes 60 tisíc. Partner společnosti ZETOR TRACTORS a.s. firma HC Petersen působí jako importér traktorů ZETOR už od roku 1971.

zdroj: Zetor.cz

Hodnocení
Sdílením pomůžeš šířit pravdu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *