Modely aut a motorekRetro svět

Škoda ČZ 998 – 4×4 – automobil pro zemědělství

Požadavek soustavy zemědělských strojů na hospodářský automobil pro zemědělství realizovalo vývojové oddělení AZNP Mladá Boleslav a ČZM Strakonice řešením automobilu Škoda ČZ 998. Automobil je určen pro rychlou přepravu osob a nákladu do celkové váhy 800 kg na pevných cestách i v terénu. V našich zemědělských závodech se využije především pro přepravu osob na pracoviště a zpět, pro servisní a technickou službu v opravárenských četách, pro veterinární zásahy aj.


Na vývodový hřídel automobilu určený pro pohon strojů a zařízení lze umístit např. zařízení pro postřik nebo jiné agregáty. Vozidlo tak doplňuje řadu dopravních zařízení, používaných v zemědělství a v mnohých případech je nahrazuje svou pohyblivostí a pohotovostí.

Ve srovnání s obdobnými zahraničními výrobky je navržená koncepce jednoduší a hospodárnější, zejména ve srovnání spotřeby paliva. Účelně řešená konstrukce značně využívá unifikovaných dílů pro vozy Škoda. Automobil je čtyřkolový s dvoumístnou kabinou a ložnou plochou přívěsového provedení, uzpůsobenou pro přepravu 8 osob na dvou sklopných lavicích.

Poháněcí jednotka, kterou tvoří samostatná skupina motoru, spojky a převodovky, je umístěna za přední nápravou a pohání obě nápravy.

Motor je benzínový, řadový, vodou chlazený o výkonu 47 k při 4500 ot/min osvědčeného typu 981 (Š 1202). Převodovka spolu s terénní redukcí umožňuje použít osm převodových stupňů.

Celokovová karoserie je samonosná, plošinová; otevřená kabina pro řidiče je trambusového typu. Automobil vykazuje velmi dobré jízdní vlastnosti jak na silnici, tak v terénu. Na silnici dosahuje rychlosti 80 km/h; minimální rychlost je 3 až 4 km/h. Dokonale provedené pérování umožňuje rychlou jízdu  i na neudržovaných polních cestách.

Vozidlo se vyznačuje velmi dobrými parametry stoupavosti a stability. Bude proto i vítaným pomocníkem v horských a podhorských oblastech.

Průměrná spotřeba paliva se pohybuje od 12,4 do 14,2 litrů/100 km na silnici podle zatížení, na polní cestě a členitém terénu nepřesahuje 21 litrů/100 km při plném zatížení.

V porovnání s obdobnými zahraničními typy je tedy spotřeba podstatně nižší.



Z průběhu ověřovacích zkoušek prototypu ve VÚZT je vidět, že automobil Škoda 998 se stane vítaným pomocníkem v našich zemědělských závodech. Uplynul rok od začátku řešení do postavení prvního funkčního vzorku. Nyní by mělo jít o zajištění sériové výroby tak, aby tento účelový vůz brzy pomohl v našich zemědělských závodech.

Psalo se v roce 1963

Zdroj:MZ

 

Hodnocení
Sdílením pomůžeš šířit pravdu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *