Radíme siRetro svět

Údržba chladicí soustavy traktorů unifikované řady

ÚDRŽBA CHLADICÍ SOUSTAVY TRAKTORŮ UNIFIKOVANÉ ŘADY

Chlazení motoru traktorů unifikované řady je vodní s nuceným oběhem. Cirkulaci vody obstarává vodní čerpadlo, které je poháněno jedním klínovým řemenem. Na náboji řemenice je upevněn větrák. Větrák je kryt sběračem vzduchu.



Chladicí soustava traktorů unifikované řady má termoregulátor, jehož odváděcí ( výstupní ) hrdlo je spojeno s chladičem pryžovou hadicí. Chladič je spojen s vodním čerpadlem a sací trubkou.  Voda z chladiče proudí kolem vložených válců průchozími otvory do hlav válců. Na spodní části vložených válců jsou dva pryžové těsnící kroužky, jimž je vodní prostor utěsněn.

Chladicí prostředkem je voda. Voda má být čistá a měkká ( nejlépe dešťová ), aby se na stěnách chladicí soustavy neusazovaly nečistoty a tzv. kotelní ( vodní ) kámen, jimiž by se zhoršovala účinnost chlazení. Tvrdou vodu je možno změkčit přidáním sody a vápna. Aby voda v zimě nezamrzala, je možno použít jako přísadu např. methylalkohol, glycerín nebo glykol.

Traktory unifikované řady mají chladicí soustavu přetlakovou. Nenaplňuje se tedy celý objem chladiče vodou, ale nechávají se 1 – 2 cm pod vrchem horní komory chladiče volné. Tento prostor se zaplní při provozu vodními parami. Provozní teplota vody u tohoto způsobu chlazení je 95 – 100º C.

Objem chladicí soustavy

 Zetor  2011 7,5 l
 Zetor  3011 9,5 L
 Zetor  4011 12,5 l





Úkony údržby chladicí soustavy jsou rozloženy  ve všech čtyřech stupních technické údržby traktoru a nejjednodušší z nich – kontrola vody v chladiči patří mezi základní úkony denní údržby. Úkony denní údržby  a údržby I. a II. stupně spadají do pracovní náplně traktoristy, údržba III. a IV. stupně ( složitější úkony ) se děla v dílně zemědělského závodu nebo v opravně STS.

Jednotlivé stupně technické údržby se konají u traktoru Zetor 2011 po spotřebě 175 l pohonných hmot, u traktoru Zetor 3011 po spotřebě 250 l a u traktoru Zetor 4011 po spotřebě 350 l.

Při denní údržbě a údržbě I.stupně se kontroluje stav vody v chladiči.

Při údržbě II., III. a IV. stupně se kontroluje stav vody v chladiči a dále těsnost vodního čerpadla a proplachuje se chladicí soustava.

• Těsnost vodního čerpadla se kontroluje při údržbě pouze vizuálně, zda neukapává voda. Kontrolujeme napnutí klínového řemenu, průhyb dovnitř nemá přesáhnout 25 mm. Ložisko vodního čerpadla se maže mazacím tukem T – A4 ( Staufferova maznice, která se denně přitahuje o jeden závit ). Vodní čerpadlo se rozebírá pouze př vážnější poruše.

• Při proplachování chladicí soustavy se mají uvolnit a odplavit usazené nečistoty a kotelní kámen. Kotelní kámen se odstraňuje nejlépe horkým octem nebo silně zředěnou kyselinou solnou ( maximálně 2% roztok ), která se pak musí opět neutralizovat horkým roztokem sody. Chladič se pak musí dobře vypláchnout čistou vodou. Je-li povrch chladiče ucpán mechanickými nečistotami ( např. blátem nebo slámou ), vyčistí se proudem vody. Nikdy však nepoužíváme ostré kovové nástroje, kterými by se chladič poškodil.

Pečlivá údržba chladicí soustavy je pro ekonomický provoz traktory nezbytná. Stačí, aby byl chladič znečištěn nebo zanesen kotelním kamenem nebo aby byla chladicí soustava jinak poškozena a už klesá účinnost chlazení, motor se přehřívá, nastává nadměrné opotřebení jednotlivých součástí a strojních skupin a životnost stroje klesá. Extrémní případ, provoz traktoru bez vody v chladicí soustavě končí zadřením pístu a vylitím ložisek.

Zdroj: 1/1966 MZ

Hodnocení
Sdílením pomůžeš šířit pravdu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *