Návod: jak doma sundat pneu z ráfku bez speciálního nářadí.
Vymontovat duší z kola bývá, zvlášť u nových automobilů, velmi namáhavá práce, protože okraje pláště pevně lpí na ráfku a často je nemůže podpatky sešlápnout ani řidič značné tělesné váhy. Často také není v blízkosti opravna pneumatik, kde by se dala tato práce odborně uskutečnit. V dalším popíšeme způsob demontáže a montáže pneumatik, který umožňuje využitím jednoduchého „triku“ uskutečnit tuto práci i řidiči slabší tělesné konstrukce.
Celý postup práce vychází ze zásadního předpokladu, že okraj pláště musíme na jednom místě tlačit do prohloubení ráfku a na protilehlém místě nasadit montážní páku a okraj přesmeknout přes okraj ráfku.
Postupujeme tedy takto: Zvedneme automobil a demontujeme kolo. Karosérii podepřeme nejlépe dřevěným hranolem nedaleko místa, na kterém je opřený či zasunutý zvedák. Zvedák uvolníme a
karosérie spočine nyní na podpěře. Demontujeme ventilek duše a kolo položíme na zem tak, aby místo, které chceme stlačit, leželo tam, kde stála původně patka zvedáku. Výšku zvedáku zkrátíme tak, aby se nám vešel mezi pneumatiku a karosérii. Pod patku zvedáku vložíme destičku, která má zabránit, aby ostré hrany patky nepoškodily plášť. Potom otáčíme klikou zvedáku tak, jako při zvedání automobilu. Přitom se plášť lehce stlačí svým okrajem až do prohloubení ráfku, takže můžeme dokončit jeho uvolnění sešlapáním po celém obvodu. Potřebujeme-li sejmout pneumatiku z ráfku úplně, opakujeme tento úkon také na druhé straně kola. Potřebujeme-li vyjmout pouze duši, můžeme to nyní lehce uskutečnit.
Při zpětné montáži přesouváme opět montážními pákami okraj pláště přes ráfek a jeho poslední část stlačíme opět popsaným způsobem za pomoci zvedáku, přičemž protilehlou část přidržujeme
v prohloubení ráfku.
Je samozřejmé, že před započetím demontáže si označíme křídou polohu pláště vzhledem k ráfku, abychom neporušili vyvážení celého kola.
Psalo se v roce 1972
zdorj: SM
(Ing. Rudolf Hubr, Ostrava)