Radíme si

Škoda 105 / 120 – utěsnění ventilu topení

V provozu může někdy dojít k unikání chladící kapaliny. Příčinou je např. netěsnost ventilu topení a s tím spojený únik chladící kapaliny na podlahu nebo nohy spolujezdce. V opravnách a prodejnách Mototechny – všude nabízejí jen kompletní ventil v ceně asi 40 Kčs. Přesto je možné opravit tuto závadu. Příčinou netěsnosti je vydřený pryžový kroužek uvnitř ventilu.

Postup opravy:

Po vypuštění části chladící kapaliny (asi 5 litrů) odpojíme na straně spolujezdce ohebnou hadici od tělesa topení k čelnímu oknu a demontujeme úplný ventil topení, Při této demontáži není potřeba odpojovat ventil od přívodní hadice chladící kapaliny – celá oprava je realizovaná ve voze. Po odpojení táhla od ovládací páčky ventilu vyjmeme pojistný kroužek (,,ségrovku“) na hřídeli vnitřní pohyblivé části ventilu, čímž se umožní sejmutí ovládací páčky ventil. Mírným tlakem vysuneme vnitřní pohyblivou část ventilu, pryžový těsnící kroužek tohoto vnitřního dílu nahradíme novým (těsnící pryžový kroužek 16×12 – ČSN 029280.2 katalog číslo 41. 9468 v prodejnách železářství , balení á 5 KS za 3,90 Kčs – používá se k utěsnění výtokové trubky vodovodní baterie). Mírně potřeme plastickým mazivem a opačným postupem uskutečníme zpětnou montáž. Při zpětné montáži pozor, aby nedošlo k otočení vnitřní části ventilu o 180 ° v podélné ose; pak by byl ventil trvale zavřen, protože by nesouhlasil otvor vnitřní pohyblivé části s otvorem v plášti ventilu, kudy je přiváděna chladící kapaliny.

  • Psalo se v roce 1.8 1980
  • zdroj: Svět motorů č. 31/80 – Jaroslav Š. Chrudim III.
Hodnocení
Sdílením pomůžeš šířit pravdu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *