Pro zlepšení zimních startů
PRO ZLEPŠENÍ ZIMNÍCH STARTŮ
O potížích při spuštění studených motorů v zimě se přesvědčila většina motoristů. Nejde však jen o obvyklé obtíže a časové ztráty. Studený start nese s sebou též řadu nepříznivých následků pro vozidlo.
Je to především nedostatečné mazání, způsobené zatuhlým olejem, které vyvolává nadměrné opotřebení motoru a tím snižování jeho životnosti. Mazání motoru se též zhoršuje znehodnocováním oleje palivem, které se sráží na studených stěnách válců a vniká do klikové skříně. Protáčení zatuhlého motoru klade nároky na spouštěč a nadměrně zatěžuje akumulátorovou baterii, jejíž kapacita je mrazem snížená. Delší spouštění vede k přílišnému vybíjení, což snižuje její životnost a zvyšuje nebezpečí zničení akumulátoru zamrznutím.
Těmto potížím spojeným se značnými materiálovými i časovými ztrátami, můžeme předejít předehřátím motoru. Naplnění chladicího systému horkou vodou vyžaduje nejen nevhodnou manipulaci, ale hlavně nelze dělat při užívání nemrznoucích náplní. Proto se v zahraničí začaly vyrábět malé elektrické ohřívače, které se montují do gumové hadice, spojují dolní komoru chladiče s blokem motoru. Ohřívače se napájejí z rozvodné sítě 220 nebo 120 V šňůrou se žehličkovou zástrčkou, která se zasune do zásuvky ve víku ohřívače. Napájení lze kombinovat také s časovým vypínačem elektrického proudu. Ohřívač je velice jednoduchý. Jeho montáž je velice snadná a rychlá, nevyžaduje kromě manipulace s gumovou hadicí žádného zásahu do vozidla.
V NDR se tyto ohřívače vyrábějí v různých druzích pro všechny běžné průměry hadic a o různých výkonech. Pro osobní automobily se užívá typ s příkonem 250 W, pro nákladní typ s příkonem 450 W. Největší typ traktory, autobusy a velké nákladní automobily má příkon 700 W.
Zdroj: SM 1961/1