Něco o spotřebě vozu T 603
Konstrukční řešení osmiválcového motoru Tatra 603 s válci do V ( úhel 90• ) spolu s náročným sacím potrubím klade velké požadavky na karburátory. Použité karburátory 30 SSOP / O-149 jsou odvozeny od normálních dvojitých karburátorů 30 SSOP, používaných ve vozech T-87 a T – 805. Specifické vlastnosti motoru 603 F vyžádaly si některé dosti podstatné změny. Úpravy, jakož i konečné seřízení karburátorů jsou výsledkem společných zkoušek n.p. Tatra v Kopřivnici a n.p. Motor Jikov. Tyto úpravy můžeme sledovat na funkčním schématu karburátoru obr.1 Je to zejména:
- odlišná emulsní trubice s centrálním přívodem vzduchu a vzdušníkem umístěným nahoře v ose trubice,
- odlišné umístění přechodového otvoru vzhledem k hořejší hraně škrtící klapky se stanovením maximálně přípustných tolerancí,
- napojení volnoběžného kanálu přímo do emulsní šachty ve výši nejnižšího otvoru emulsní trubice,
- odvzdušnění volnoběžného kanálu otvoru 1,2 přibližně 4mm pod spodním okrajem difuséru,
Je-li motor v dobrém mechanickém stavu a správně seřízeno zapalování ( předpal, vzdálenost kontaktů, vzdálenost elektrod ), je možné s karburátory Jikov zaručit spotřebu, uváděnou spotřebu výrobním podnikem za předpokladu, že bude zajištěno,
- správné seřízení chodu naprázdno,
- těsnost sytiče
- těsnost ventilku obohacovače.
Při sledování spotřeby je nutno vzít v úvahu, že benzínové topení nemá vlastní palivovou nádrž a při posuzování spotřeby je nutno spotřebu topení odečíst. Veškeré zásahy do topení, které je správně seřízeno z továrny, jako zvětšování trysky, zvýší spotřebu paliva při topení a tím zkreslí celkovou spotřebu vozidla. I malým zvětšením trysky může spotřeba stoupnout dosti podstatně.
- Seřízení chodu naprázdno a jeho vliv na spotřebu.
Zvláště seřízení chodu naprázdno je nutno věnovat zvýšenou péči oproti jiným motorům. Na diagramu (obr.2 ) můžeme sledovat průběh otevírání škrtících klapek při rychlostech 30-150 km a průběh směšovacího poměru vzduch – benzín při různém stupni otevření škrtících klapek.
Z diagramu vidíme, že při rychlosti 70 km/hod jsou škrtící klapky otevřeny o 7º a směsovací poměr při tomto otevření je asi 13:1. Ze směsovacího poměru lze usuzovat, že při tomto otevření klapek se projevuje ještě vliv okruhu pro chod naprázdno. To potvrzuje i výsledek jízdních zkoušek, patrný z diagramu na obr. 3.
Při optimálním seřízením šroubu bohatosti směsi chodu naprázdno ( Sv — viz funkční schema ) tj. 1/2 otáčky, tj.180º od dorazu, je spotřeba při rychlosti 30km/hod cca 10 l/100 km. Při povolení šroubů o další 1/2 otáčky, tj. 360º od dorazu, zvýší se spotřeba na 14 l /100 km. Jak je z diagramu patrno, vliv šroubku (SV) se zvyšováním rychlosti pozvolna pozvolna ztrácí a přibližně při 80 km /hod mizí úplně. Proto zvláště u vozů, které převážně jezdí ve městě, je nutno dbát na pečlivé seřízení bohatosti směsi, při přechodu z chodu naprázdno na hlavní systém karburátoru. Neúměrné obohacování směsi chodu naprázdno má rovněž nepřízniví vliv na akceleraci vozidla z malých rychlostí.
2. Těsnost sytiče
…je možno posoudit vizuálně. Podle rovnoměrnosti usazených zplodin hoření na šoupátku i sedle sytiče lze pohledem zjistit těsnost. Eventuální netěsnost odstraníme zalapováním obou dílu.
3. Těsnost ventilku obohacovače.
Z diagramu průběhu směšovacího poměru na obr.2 vidíme, že nejchudší směšovací poměr, asi 16,5:1, odpovídá továrnímu seřízení obohacovače, tj. 22º±2º otevření škrtící klapky. Při jízdě na dobré silnici odpovídá toto otevření rychlosti cca 120 km / hod. Zapnutím obohacovače upraví se směšovací poměr pro plný výkon motoru na 15:1 až 14,5:1. Případná netěsnost obohacovacího ventilku se projeví opět zvýšením spotřeby při otevřením škrtící klapky do 22º.
Zkoušku těsnosti je možno vykonat buď jednoduchým způsobem –vysáváním ( po odpojení tělesa obohacovače pumpičky ) nebo speciálním přípravkem dodávaným n.p. Motor – Jikov .
Použití dvou dvojitých spádových karburátorů klade pochopitelně zvýšené nároky na jejich seřízení, Údržbu a občasnou kontrolu, která bez použití speciálních přípravků není někdy dobře možná. V těchto případech lze jistě doporučit, aby se řidiči obrátili obchodně technickou službu výrobce karburátoru Jikov v Praze 12, Stalinova 174. ( dnes Vinohradská ulice)