15x FIAT 128 – 1974
Ve snaze vyhovět nejrůznějším požadavkům zájemců, hlavně ovšem ve snaze po zvýšení odbytu, rozšířil Fiat modelovou řadu typu 128 o dalších sedm verzí.
Základní řada se tak rozšířila ze tří na deset modelů. Sportovní modely – Rally a čtyři sportovní kupé – zůstaly beze změny, takže celkem se typ Fiat 128 vyrábí současně v patnácti modifikacích.
Novinky se týkají jednak výbavy, jednak motorů. Kromě dvou- a čtyřdveřového standardního provedení se vyrábí také úprava Special s bohatším výstrojem a komfortnější výbavou. Tudor i sedan v normálním provedení i Speciály – stejně jako úprava kombi se vyrábějí nyní také s novým motorem 1300 cm³, který je samozřejmě výkonnější a pružnější než původní jedenáctistovka.
Sedm nových verzí Fiatů 128 tvoří následující vozy:
- Dvoudveřový Special 1100
- Čtyřdveřový Special 1100
- Dvoudveřový standard 1300
- Čtyřdveřový standard 1300
- Dvoudveřový Special 1300
- Čtyřdveřový Special 1300
- Kombi s motorem 1300
Čím se liší Speciály:
Zvenčí se liší modely Special od standardních vzhledem masky chladiče se dvěma hranatými světlomety, opatřenými – stejně jako u normálního provedení – zařízením na změnu výškového nastavení podle zatížení vozu. Širší nárazníky mají po celé délce pryžovou vložku, schopnou pohltit nárazy z malých rychlostí. Postranní kovové ozdobné lišty mají zapuštěný ochranný pruh z PVC, žlábky střechy jsou opatřeny nerezavějícím chromovaným lemem. Stírače jsou matně černé, aby světelný odraz od nich neoslňoval řidiče. Víčko hrdla benzinové nádrže je opatřeno zámkem. Koncové svítilny byly doplněny zpětnými světlomety. Konečně bylo víko zavazadlového prostoru na své svislé části opatřeno u všech verzí příslušným označením.
Mimořádná pozornost byla věnována komfortní vnitřní výbavě a sedadlu řidiče: nový čalouněný volant, rukojeť řadicí páky opatřená symboly řazení, pohodlná rukojeť ruční brzdy, odkládací přihrádka na podlaze. Otevřená přihrádka v přístrojové desce na straně spolujezdce je opatřena dvířky. Přístrojová deska je doplněna zapalovačem cigaret a je vybavena všemi palubními přístroji včetně teploměru chladicí kapaliny. Ostřikovač čelního skla je elektrický. Sedadla mají klubovková opěradla, čalounění je podle přání buď textilní nebo ze syntetické kůže. Stejným materiálem jsou čalouněny také dveře a vnitřní stěny. Opěrky loktů jsou pohodlnější, na podlaze jsou koberečky buklé.
Za doplatek se pro všechny modifikace dodává vytápěné zadní sklo, opěrky hlavy na přední sedadla, lůžková úprava (u Specialu patří k výbavě), zámek řízení.
Motor 1300
Motor zvětšený na 1290 cm3 je převzat z rychlejších sportovních modelů rodiny vozů Fiat 128. Vyznačuje se mimořádně příznivým točivým momentem v malých a středních otáčkách, což se projevuje pružným chodem a malou spotřebou. Již při 2000 ot/min dává 8,5 kpm (DIN), při 3000 ot/min dosahuje největšího točivého momentu 9,2 kpm (DIN).
Největší výkon, který byl úmyslně redukován na 60 k (DIN) oproti 67 k u modelu Rally, umožňuje docílení rychlosti až 145 km/h. Vůz zrychluje z 0 na 100 km/h za 15,7 s oproti 19,1 s s motorem 1100.
Úpravy motoru 1100
I motory 1100 doznaly některé úpravy, které dále zlepšují vztah mezi výkonem a hospodárností. Především je to nová hlava válců se zdařilým tvarem spalovacího prostoru, dále zmenšený difuzér karburátoru, který umožňuje dosažení příznivého točivého momentu v malých a středních otáčkách. Při nezměněném výkonu 55 k (DIN) při 6000 ot/min a největší rychlostí 140 km/h se upravený motor vyznačuje větší účinností a lepší pružností, což umožňuje zmenšení spotřeby.
Psalo se v roce 1974
zdroj: SM