Retro svět

Vznik a růst značky Saviem

VZNIK ZNAČKY SAVIEM

Výchozí modely lehkých vozů Saviem: SG-2 a SG-4 o celkové váze 3,5 až 6 tun, vybavované podle přání zákazníků buď benzínový nebo naftový motorem.




Na našich silnicích stále častěji potkáváme typicky modré malé nákladní automobily AVIA 15 a 30, licenční výrobky francouzské značky užitkových automobilů SAVIEM.

S jejich technickými parametry jsme své čtenáře již podrobně seznámily. Dnes chceme vyhovět přání těch, kteří projevují zájem o vznik značky Saviem a její současné postavení.

Značka SAVIEM je zkratkou Société des Véhicules Industriels et d´Equipement Mécaniques. Podnik byl založen v roce 1955 firmou Renault, deset let před tím znárodněnou. Ještě několik roků po založení byla značka SAVIEM doplňována ještě písmeny LRS, pro vyjádření značek tří továren nákladních automobilů, z nichž nový podnik vznikl, totiž Latil,Renault a Somua.

Renault by od samého počátku daleko největším ze tří partnerů.Vyráběl v době ustavení firmy Saviem 2435 užitkových vozidel ročně. S jejich výrobou začal v první světové válce. Firma Somua, založená v roce 1894 (zkratka Societé d’Outillage Mécanique et d’Usinage d’Artillerie) začala s výrobou nákladních automobilů v roce 1914. V době začlenění do firmy Saviem vyráběla ročně zhruba 400 těžkých nákladních automobilů. Konečně firma Latil, založená v roce 1912 a pojmenovaná po svém zakladateli,jímž byl J.P. Latil, vyráběla od samého počátku těžké nákladní automobily a traktory. Až do roku 1959 se v nově založené firmě Saviem vyráběly původní typy vozů Latil, Somua a Renault. Dnes zahrnuje výrobní program firmy Saviem v zásadě tří hlavní skupiny užitkových automobilů:

  • dodávkové a nákladní automobily od 3,5 do 6 t celkové váhy,poháněné benzínovými nebo naftovými motory,
  • středně těžké nákladní automobily o celkové váze 8 až 11 t s naftovými motory stavěnými v licenci MAN,
  • těžké nákladní automobily a tahače od 15 do 26 t,resp.od 25 do 35 t, které jsou výsledkem těsné spolupráce s firmou MAN.

Spolupráce s MAN

Počátek navázání skutečně úzké spolupráce s bavorskou firmou MAN v roce 1968 je možno označit za významný mezník druhé etapy vývoje poměrně mladé firmy Saviem. Firma MAN sice dodávala firmě Saviem svoje motory již od roku 1962, propůjčila jí v té době také licenci na stavbu motorů systému MAN zhotovovanými v závodě v Limoges ve Francii, a že svoje těžké nákladní automobily a tahače vybavuje originálními  motory MAN, ale vlastním převodným  ústrojím  a většinou i vlastními nápravami. Prostřednictvím firmy Saviem se na francouzský trh také dostávají vozy MAN pro stavební průmysl, s normálním řízením a se čtyřkolovým pohonem.

Na druhé straně nahradila firma MAN svoje původní modely až do 7,5 t celkové váhy automobily Saviem. Obě firmy se zavázaly vybudovat a udržovat ve svých zemích servis pro obě značky.

Spolupráce s Alfa Romeo

V roce 1964 došlo k navázání spolupráce mezi firmami Saviem a Alfa Romeo, z níž vznikl v roce 1968 úspěšný model SB–2, dodávka s pohonem předních kol o celkové váze 3,5 t a nosnosti 1,5 t. Nahrazuje lehčí  řadu vozů Renault-Estafette. Karosérie se teď zhotovují v Blsinville, naftový motor 3,3 l pochází od Alfa Romeo z Neapole. Stejným motorem,pracujícím spalovacím systémem podle patentu MAN, se osazují i vozy Saviem SG-2, SG-4 a 5, pokud jsou vybaveny naftovým motorem.

Další koncentrace

V roce 1956 se začlenila do firmy Saviem také firma Silvian Floriat, specializovaná na výrobu městských autobusů a autokarů, známých ve Francii pod jménem Floriat a Isobloc. Podstatně významější však bylo začlenění firmy Chausson, založené v roce 1907, k němuž došlo po dalších třech let resp. čtyřech letech. Firma Saviem se dnes podílí na francouzské výrobě autobusů a autokarů 63% .




< Produkce

Výrobní čísla z roku 1971 prozatím nebyla zveřejněna, takže se musíme spokojit s údaji o rok staršími. Za rok 1970 vyrobila firma Saviem 36 321 užitkových vozidel, z toho 23 505 vozů mezi 3,5 a 6 t. (39 % celkové francouzské produkce), 10 822 vozů přes 6 t (25% francouzské produkce), 1951 autobusů a autokarů (63% francouzské produkce) a 43 speciálních vozidel. Z celkové výroby šlo zhruba 11 500 jednotek, tj. 31% na export. Firma Saviem zaměstnávala v r. 1970 ve všech svých závodech  12 850 osob.

Psalo se v roce 1972

Zdroj SM

Hodnocení
Sdílením pomůžeš šířit pravdu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *