Škoda 1202
Užitkové verze osvědčených dvanáctistovek se vyrábějí ve čtyrech obměnách. Je to typ stejšn, sanitní vůz, dodávka a typ pikap. Vyrábějí se již řadu let. Slouží dobře a spolehlivě v nejrůznějším použití. Přesto je však doba předbíhá – tvarově i koncepčně. Toho si byli soudruzi z výrobního podniku AZNP Vrchlabí dobře vědomi a pracovali na dalších alternativách užitkových aplikací těchto vozů. Očekávali jsme, že to bude jeden z několika různých prototypů užitkových vozů trambusové koncepce ( mikrobusů ), který vystřídá typ 1201. Mikrobus a jeho alternativy se však do výroby nedostaly ( k velké škodě a politování spotřebitelů ) a tak modernizace zatím nastoupila cestu rekonstrukce dosud vyráběného typu 1201. Výsledkem je typ: 1202, který zčásti letos, zcela od začátku roku 1962 vystřídá ve vrchlabském závodě AZNP výrobu dosavadního typu 1201. Typ Š 1202 bude (snad) přechodem k pozdější výrobě užitkových vozů trambusové koncepce, jejichž nová řešení vývojové oddělení připravuje. K práci vrchlabských konstruktéru bychom chtěli připojit malou poznámku. Nechybějí jim opravdový zájem a chuť vytvořit dokonalá vozidla. Je však nutné, aby i jim byla daná možnost rozšíření technického obzoru poznáváním nových směrů v konstrukci i technologii výroby motorových vozidel, a to návštěvou zahraničních automobilových výstav, továren apod. Pak budou jejich vozidla ještě dokonalejší.
Typ Škoda 1201 rozsáhlé rekonstrukce, která měla za úkol hlavně podstatnými změnami na karoserii vůz zmodernizovat, zvýšit pohodlí, bezpečnost i usnadnit obsluhu a manipulaci v každém provozu. Užitkové automobily Š 1202 budou vyráběny ve třech základních verzích – station-wagon, dodávkové a sanitní, později i v uspořádání pikap. Karoserie těchto aplikací byly co do vnějšího tvaru účelově sjednoceny a nesou všechny podstatné znaky, charakterizující moderní užitkové zahraniční vozy této třídy.
Kromě pokrokověji pojatého výtvarného řešení je na karoserii Škody 1202 řada rekonstrukčních prvků, které znamenají pronikavé zlepšení v porovnání s předcházejícím typem.
Velká plocha a zaoblení čelního skla přispívá k bezpečnějšímu výhledu z vozu. Kapota, vyvážená v horní poloze pružinami nůžkového závěsu, je mnohem širší než u typu Š 1201a usnadňuje přístup k hlavním orgánům vozu. Při kontrole a montáži v prostoru motoru lze se obejít bez montážní svítilny, neboť při otevření kapoty se rozsvítí vhodně umístěná žárovka.
Dveře v zadní stěně karoserie se otevírají směrem nahoru a v horní poloze jsou podepřeny výsuvnými vzpěrami se samočinným zajištěním a odjištěním. Toto řešení dveří je z provozního hlediska velmi účelné. (Ještě účelnější by bylo vyklápění horního dílu vzhůru a dolní poloviny dolů – pozn. red. )
Náhradní kolo je umístěno v odděleném prostoru pod zadní podlahou. Palivová nádrž byla přemístěná do zadního prostoru bočnice. Přístup k nalévacímu prostoru nádrže je zakryt odklápěcím víčkem v prvém boku vozidla, které lze odjistit jen z vnitřku vozu. K bezpečnosti a pohodlí přispívá souprava stěračů se spraženými raménky a s automatickým doběhem ke spodní hraně skla. Velikost setřené plochy skla a jakost setření je neporovnatelně lepší než u předchozího typu.
Pohoda uvnitř vozu je zajištována zdokonalenou soustavou topení a větrání. Topení nasává čerství vzduch z prostoru pod maskou chladiče a může po uzavření vodního ventilu v letním období sloužit jako větrání. Sací hubice topení lze za jízdy uzavřít klapkou s pryžovým těsněním. Přední dveře mají osvědčená otočná okénka, sloužící k bezprůvanovému větrání odsáváním. Závěr ventilačních okének je zabezpečen proti násilnému otevření zvenčí.
Pohodlné sezení u všech verzí Š. 1202 zvýšilo vylepšenou konstrukcí čalounění a zdokonalení pérových vložek. Sedadla i vnitřní výplně dveří jsou potaženy plastickou kůží ve vkusné barevné kombinaci. Tento materiál vyhoví i v nejtěžších podmínkách a je velmi snadno omyvatelný.
Vozy Š 1202 budou vybaveny světlomety s asymetrickým potkávacím světlem. Světlomety mají nový systém chycení, usnadňující demontáž chromovaného štítku a seřizování.
Po zasunutí zpátečky se při zapjatých světlech samočinně rozsvítí pro couvání, umístěná v bílé zasklené části zadní skupinové svítilny. Optické vlastnosti svítilen blikačů i brzdových světel vyhovují vysokým nárokům, které na ně klade zejména hustý městský provoz. Přepínač ukazatelů směru jízdy je v dosahu levé ruky poblíž volantu a je účelně spojen se světelnou houkačkou, která je součástí standardního vybavení vozu.
Ze zlepšení orgánu podvozku, vyráběného mateřským závodem AZNP Mladá Boleslav sluší připomenou alespoň progresivní člen zadního pera, spouštěč s elektromagnetickým zasouvání pastorku a bezpečnostní volant s prohloubenou hlavou,
Jednotlivé aplikace mají ještě další zlepšení v porovnání s typem Š 1201. Tak například „dodávka“ získala navíc zadní boční dveře na pravé straně. Tím je usnadněno nakládání a vykládání kusových zásilek. Nyní odpadá namáhavé vytahování zboží z prostoru těsně za mezistěnou dveřmi v zádi vozidla.
Vnitřní prostor sanitního vozu je nyní účelněji rozčleněn. Je vybaven jedním nosítkem s kolečky na odpružených kyvných ramenech. Personál, doprovázející nemocného má v zadním prostoru k dispozici jedno pohodlné a jedno nouzové sedadlo. Za mezistěnou je namontováno teplovodní topení, nezávislé na topení v kabině řidiče.
Typ Š 1202 STW zachovává osvědčené řešení svého předchůdce.Pětisedadlový vůz s velkým prostorem pro zavazadla je možno dvěma jednoduchými pohyby přeměnit v prostornou dodávku. Po odklopení polštáře zadního sedáku a sklopení opěry do vodorovné polohy získáme rozlehlou ložnou plochu, která může sloužit nejen pro přepravu zboží, ale i k vytvoření pohodlných rovných lůžek při autokempingu.
Z uvedeného výčtu zlepšení a zhodnocení užitkových vozů nového typu Š 1202 je patrno, že pracovníci výrobního závodu vedeni snahou dát našemu národnímu hospodářství i zahraničním zákazníkům moderní vůz, spolehlivě sloužící i v nejsvízelnějších podmínkách, vytvořit typ, který v příštích letech zaujme důležité místo v silniční dopravě, jež vozům této kategorie po právu náleží.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÁ DATA ( údaje ověřené na prototypech )
STW | dodávka | sanitní vůz | |
Pohotovostní váha………kg | 1100 | 1080 | 1150 |
Nosnost vozidla ………….kg | 650 | 650 | 350 |
Maximální výkon motoru koní (SAE) | 47 | 47 | 47 |
Maximální otáčky………. 1/min | 4500 | 4500 | 4500 |
Základní spotřeba paliva …….1/100km | 9,7 | 9,4 | 9,4 |
30.ČERVNA 1961