Retro svět

Scaldia Volga diesel – Belgická modifikace Sovětského vozu

SCALDIA VOLGA DIESEL




Sovětské automobily značky Volga, výrobky Gorkijského automobilového závodu, známe z našich silnic velmi dobře – vždyť se do Československa dovážejí už dvě desetiletí. Méně již víme o zajímavých modifikacích sovětských vozů, které vznikaly ve spolupráci automobilky GAZ, podniku zahraničního obchodu Avtoexport a Belgické společnosti Scaldia Volga  S.A. Jde o automobily Volga poháněné vznětovými motory, které jsou určeny západoevropský trh – především pro Belgii, Holandsko a Itálii. I když případný zájem našich motoristů o tyto automobily zůstane pouze pouze v oblasti platonických sympatií, přece snad nebude na škodu, seznámit se s vozy, které nesou označení Volga Diesel, poněkud podrobněji.

Nejprve se vraťme o pár roku nazpět – přesněji do let 1966 až 1967. Tehdy došlo ke značnému rozmachu exportu sovětských osobních automobilů do zemí Beneluxu a jedním z nejžádanějším typu byla prostorná a robustní Volga GAZ 21 (sedan) resp. 22 G (kombi).  Zatímco (s výjímkou NSR a Itálie) nebyl v západoevropských zemích zájem o osobní vozy se vznětovými motory,  belgičtí a holandští si dovedli spočítat, že jezdit na naftu je vyjde levněji. Jenže osobní automobily se vznětovými motory, které v té době nabízely prakticky jen firmy  Daimler – Benz a Peugeot, nebyl právě lacinou záležitostí – pořizovací cena odradila leckterého spořivého motoristu. Za této situace přišli zástupci belgické firmy Scaldia Volga  s návrhem, aby se v Belgii alespoň do části nabízených vozů Volga montovaly vznětové motory a využilo se tak určité mezery, která na trhu byla. Prostorná a robustní Volga s dostatečně dimenzovaným motorovým prostorem nabízela možnost snadné montáže některého ze vznětových motorů, jež byl v té době na evropském trhu k dispozici. První volba padla řadový šestiválec Rover, osvědčený motor o objemu 2286 cm³ a výkonu 46,5 kW (63 k) DIN při 4000  ¹/min. Tento vznětový šestiválec prokázal svoje kvality zejména v terénních automobilech Land Rover, byl robustní, výkonný  – po jeho zamontování se však hmotnost vozu Volga zvýšila bezmála o 100 kg. A tak poměrně brzy vozy Volga Rover Diesel (sedan 21 C i kombi 22 G) zmizely ze scény. Souběžně se šestiválcovým  vznětovým motorem britské firmy však u firmy Scaldia Volga zkoušeli i vznětový čtyřválec Indenor XD 88, který se v té době používal ve vozech Peugeot 404 Diesel. Nakonec bylo rozhodnuto ve prospěch tohoto motoru hned z několika důvodů: byl konstrukčně jednoduší, jeho zamontováním se méně ovlivňovala pohotovostní hmotnost vozu, jeho pořizovací cena byla nižší a v neposlední řadě bylo jeho výhodou i to, že v měl v Belgii i v okolních zemích dostatečně hustou servisní síť.




Koncem šedesátých let ,,stará“ Volga GAZ 21 zmizela ze scény a nahradila jí nová Volga GAZ 24 s výrazně modernější karoserií. Změna výrobního programu automobilky v Gorkém znamenala přerušení aktivity firmy Scaldia Volga v oblasti montáže vznětových motorů do sovětských vozů. Na novou Volgu GAZ 24 se vznětovým motorem si zájemci museli počkat až do ledna roku 1971, kdy byla představená na bruselském autosalónu. Tentokráte však už byl použitý jiný motor Indenor – typ XDP 90 o objemu 2112 cm³ (vrtání 90 mm, zdvih 83 mm) a výkonu 46 kW (62 k) DIN, v té době standardní motor ,,naftových“ vozů Peugeot 504 GLD. S tímto motorem se vozy Volga Diesel dodávají západoevropským zákazníkům dodnes, na přání, zejména do Itálie, však byly a jsou některé vozy Volga Diesel vybavovány i již zmíněným o málo slabším vznětovým čtyřválcem 1948 cm³ (50 k) DIN. Pochopitelně, že kromě sedanu dodávaného firmou Scaldia Volga se vznětovým motorem Indenor od jara 1971, existuje v tomto provedení i kombi GAZ 24-02 Universal, které se v západoevropských zemích prodává od roku 1976. Jen pro zajímavost uveďme, že např. v Rakousku se pro sedan GAZ 24 používá obchodní označení Volga Attaché, zatímco kombi GAZ 24-02 se jmenuje Volga Commander. V zemích Beneluxu používají v poslední době standardní označení Volga 24 Diesel resp. Volga M 24 Break Diesel (kombi).

Vznětový čtyřválec 2121 cm3 francouzské firmy Indenor, který belgická spelečnost Scaldia Volga montuje do sovětských osobních vozů Volga

 

Vznětový čtyřválec Indenor XDP 90 o objemu 2112 cm³ dává největší výkon 46 kW (62 k) DIN při 4500  1/min a maximum hodnoty točivého momentu 121 N.m resp. 12,3  kp.m dosahuje při 2200 1/min. Pod kapotou vozu Volga je skloněn napravo o 20° od svislé  osy (při pohledu ve směru jízdy).Převodné ústrojí zůstalo zcela beze změn – suchá jednokotoučová spojka s kapalinovým ovládáním a mechanická čtyřstupňová převodovka s řadicí pákou na středním tunelu. Nezměněn zůstává i stálý převod zadní nápravy: 4,1:1. Sedan s pohotovostní hmotností kolem 1470 kg dosahuje podle údajů firmy Scaldia Volga největší rychlosti asi 130 km/hod, kombi Volga M 24 Break Diesel jezdí nejvíce 125 km/h. Průměrná spotřeba nafty se pohybuje kolem 9 až 10 litrů na 100 km jízdy, takže při nezměněném objemu padesátilitrové nádrže paliva má ,,naftová“ Volga ve srovnání se svou ,,benzínovou“ sestrou větší jízdní dosah. Vozy Volga M 24 Diesel jsou vybavovány výkonnějšími alternátory a akumulátory 12 V – 88 Ah. Firma Scaldia Volga nabízí dva stupně výbavy: N a Luxe. Mezi výhody dražší výbavy patří např. elektricky vyhřívané zadní okno, samonavíjecí bezpečnostní pásy na předních sedadlech, přídavné mlhovky  vpředu a výstražné červené světlo do mlhy vzadu. Nejlevnější sedan Volga M 24 Diesel s výbavou ,,N“ se v současné době prodává v Belgii za 175 tisíc franků, nejdražší ,,naftové“ kombi Volga M 24 Break Diesel s výbavou ,,Luxe“ stojí asi 198 tisíc franků. Je to dvojnásobek ceny, za kterou se v Belgii prodává vůz Lada 1300 L (VAZ-21011 s bohatší výbavou). Faktem ovšem je, že relativně vysoká pořizovací cena je v průběhu let kompenzovaná nižšími provozními náklady a není tedy divu, že poptávka po vozech Volga Diesel je v Belgii, Holandsku i Itálii stále větší, než nabídka. Kapacita dílen firmy Scaldia Volga je omezena, a tak řada zákazníků musí na ,,svojí“ Volgu Diesel čekat. Pozice sovětské značky je v konkurenci firem Citroën, Peugeot, Opel a Fiat (resp. jejich typů CX Diesel, 504 LD, Rekord Diesel a 132 Diesel) nelehká, avšak pracovníci podniku zahraničního obchodu Avtoexport se snaží pružně reagovat na požadavky zákazníků a zajišťovat tak i v konkurenci ,,nabité“ kategorii osobních vozů střední třídy se vznětovými motory sovětské značky odpovídající postavení.

Psalo se v roce 1980

Zdroj: SM

Hodnocení
Sdílením pomůžeš šířit pravdu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *