Retro svět

Převodovky traktorů unifikované řady Zetor

Při konstrukci unifikované řady traktorů Zetor byl na předním místě požadavek univerzálnosti traktoru. To také mělo zásadní vliv na volbu převodů. Rozsah a odstupňování převodů bylo voleno tak, aby vyhovovalo pro všechny práce, které se mohou během provozu vyskytnout. Největší rychlosti jsou potřebné pro přepravu, naopak nejmenší rychlosti se požadují při práci traktoru se sázecími stroji, při výsadbě zeleninových plantáží apod. Změna převodu a tím i změna rychlosti se uskutečňuje v převodovce. 




Při vývoji unifikované řady traktoru Zetor bylo použito mechanické převodovky s ozubenými koly. Tato převodovka umožňuje velký měnitelný převod a dobrou účinnost v celém rozsahu převodů. U stupňovité převodovky je důležité jemné odstupňování převodů. Toto bylo u unifikované řady dosaženo vhodným rozdělením převodů mezi hlavní a přídavnou redukční převodovku (obr. 1.). Hlavní převodovka má 5 stupňů vpřed a 1 zpáteční. Přídavná převodovka je dvoustupňová, takže celkově má traktor 10 stupňů vpřed a 2 vzad. Nejvyšší redukovaný stupeň zapadá mezi první dva  neredukované stupně, čímž se mezi 4. redukovaný a 3. přímým stupněm vytvořila řada 5 převodů, které mají velice jemné odstupňování . Rychlost traktoru odpovídající těmto převodům jsou 3,5 až 9,9 km/hod. To je velmi důležité, protože při těchto rychlostech probíhají nejdůležitější zemědělské práce. Jemným odstupňováním převodů je výkon motoru plně využit; tím se zvyšují pracovní výkony a snižuje se spotřeba paliva. Vzhledem k velkému počtu převodových stupňů je odstupňování dobré i v jiných pracovních oblastech, což je zřejmé z tab. 1. Jemnost odstupňování je charakterizována velikostí koeficientu (q), který se vypočítává jako podíl dvou sousedních rychlostí. Napří. q = 1,48 vzniklo dělením rychlosti V2r = 1,66 km/h rychlostí V1ř = 1,12 km/h. Čím je koeficient (q) menší, tím je odstupňování jemnější. Maximální hodnota q = 1,67 dává předpoklady pro využití výkonu motoru a hospodárný provoz  v rozsahu rychlosti 1 až 25 km/hod. V tomto rozmezí jsou také obsaženy veškeré práce, které se v zemědělském provozu vyskytují. 

Převodovka traktoru Z-3011
  1. klikový hřídel
  2. setrvačník
  3. věnec setrvačníku
  4. lamela pojezdové spojky
  5. lamela spojky pomocného pohonu
  6. tlačný věnec spojky
  7. pružina spojky
  8. víko spojky
  9. vypínací páčka pojezdu
  10. vypínací páčka pomocného pohonu
  11. převodovka
  12. hřídel spojky pojezdu
  13. hřídel spojky pomocného pohonu
  14. vysouvací objímka spojky
  15. vypínací vidlice spojky
  16. vratná pružina vysouvací objímky
  17. kola stálého záběru
  18. předlohový hřídel
  19. kolo druhého a prvního rychlostního stupně
  20. kolo čtvrtého a třetího rychlostního stupně
  21. kolo zpětného chodu
  22. drážkový hřídel
  23. posuvné kolo první a zpáteční rychlosti
  24. posuvné kolo druhého a třetí rychlosti
  25. přesuvná spojka čtvrté a páté rychlosti
  26. kolo stálého záběru redukce
  27. dutý hřídel redukce
  28. přesuvné kolo redukce
  29. hřídel pastorku
  30. vývodový hřídel
  31. posuvné kolo vývodového hřídele
  32. posuvné hnací čerpadla hydraulického zařízení
  33. víko převodovky
  34. řadicí páka 
  35. řadicí páčka redukce
  36. pojistka
  37. vidlice přesuvného kola vývodového hřídele
  38. vidlice řazení hydraulického zařízení
  39. skříň hlavního převodu
  40. pastorek
  41. talířové kolo 
  42. planetové kolo
  43. satelit
  44. zátka plnícího otvoru
  45. kontrolní měrka oleje




Odstupňování tahových sil traktorů unifikované řady je dáno pořadím v tab. 1, To znamená, že po druhém neredukovaném stupni má nejblíže vyšší tahovou sílu 5. redukovaný stupeň a nikoliv první neredukovaný. Stejně po 5. redukovaném má nejblíže vyšší tahovou sílu první neredukovaný a ne 4 redukovaný stupeň. Tyto okolnosti nejsou některým traktoristům známé. Protože jde o převodové stupně, které se v provozu velmi často používají, je třeba na tuto důležitou skutečnost traktoristy upozornit. Volba správného převodového stupně je velmi důležitá pro ekonomický provoz traktorů a měla by se stát jedním z témat zimního školení.




 

 

Univerzálnost traktorů unifikované řady se projevuje i v převodech na vývodový hřídel. Z vývodového hřídele lze odebírat výkon při otáčkách 540 ot/min.  nebo při otáčkách synchronizovaných s rychlostí  traktoru. Synchronizované otáčky jsou nezbytné pro přívěsy s hnanou nápravou, sázecí stroje apod. Synchronizované otáčky je možné odebírat i při stojícím traktoru. Např. řemenice se pohání synchronizovanými otáčkami  odvozenými od 5. stupně. Pojezd traktoru se vypíná zařazením neutrálu v přídavné redukční převodovce. Otáčky na vývodovém hřídeli jsou přehledně uspořádány v tab. 2. Dokonalé využití vývodového hřídele umožňuje dvojitá spojka. Jedna spojka ovládá pojezd traktoru a druhá vývodový hřídel. Toto zařízení umožňuje rychlé a jednoduché vypnutí pojezdu, zatímco vývodový hřídel se dále otáčí a pohání nářadí. Vývodový hřídel ústí na zádi traktoru. Jako zvláštní příslušenství lze k traktoru dodat i přední vývodový hřídel ústící pod přední nápravou. 




Zdroj: ZKL Brno 

Hodnocení
Sdílením pomůžeš šířit pravdu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *