Nejkrásnější Jawa ze SSSR
NEJKRÁSNĚJŠÍ JAWA ZE SSSR
Obliba československých motocyklů Jawa 250 / 350 v Sovětském svazu je značná. Svědčí o tom mj. skutečnost, že počet Jaw vyvezených do SSSR přesáhl 800 000, stejně jako existence celé řady značkových Jawa-klubů rozprostřených po širokém území SSSR. Naše Jawy tam také patří nejpopulárnějším jednostopým dopravním prostředkům a často slouží svým majitelům k překonávání vzdáleností, o kterých se naším motoristům může jen zdát.
Snad právě proto si mnoho sovětských motocyklistů dodatečně vybavuje svoje Jawy robustními nosiči, padací rámy a dalším příslušenstvím. Některé konstrukce nosičů unesou snadno i 100 kg zátěže, ovšem za cenu značného namáhání podvozku.
Jiní motocyklisté si své Jawy zkrášlují způsobem, za který by se nemuseli stydět ,,zlepšovatelé“ kdekoliv jinde na světě. Skutečnou lahůdkou v tomto směru je Jawa 350 Borise Kjačkova z Moldávie, a to nejen co do pochromování mnoha dílů, ale také dílenského zpracování všech úprav. Oproti standardnímu provedení má třistapadesátka B. Kjačkova široká řidítka s ,,hrazdičkou“, zdvojenou houkačku, malý přídavný světlomet, pevný přední blatník z Jawy 50, masivní padací rám, nesoucí dvě mlhovky, blikače a zpětné zrcátko. V zadní partii je pár postranních nosičů s aretovanými sklopnými rameny. Protože výfukové plyny znečišťovaly zavazadla, jsou tlumiče výfuku prodlouženy krátkými trubkami. Exkluzivní výbavu doplňuje ještě ozdobný potah sedla.
Motor co do výkonu byl upraven jen málo, avšak jeho povrchová úprava je skutečně perfektní.
Jawa 350 Borise Kjačkova je skutečně zářící objekt, jak můžete posoudit z přiložených snímků. Faktem však zůstává, že všechna ta paráda je náročná na údržbu, nehledě ke skutečnosti, že např. výkon zdrojů elektrické energie tohoto motocyklu asi nestačí potřebnému příkonů přídavných spotřebičů.
I tak je tato Jawa zajímavým úkazem kutilství a péče.
Psalo se v roce 1974
Zdroj: SM 1974