Kosmetické změny u Audi 100 / 200
KOSMETICKÉ ZMĚNY U AUDI 100 / 200
V roce 1982 se veřejnosti představil nový osobní automobil Audi 100. Díky hodnotě součinitele odporu vzduchu, vhodné pro Guinessovu knihu rekordů, příkladné proti korozní úpravě a dalším netradičním řešením se stal nositelem technického pokroku značky. A jako takový měl o odbyt, podporovaný šikovnou reklamou, postaráno. Mezitím však vyrostla zdatná domácí konkurence v podobě vozů Opel Omega, Mercedes řady W 124, Ford Scorpio, nejnověji pak BMW nové řady „pět“, a tak poslední dobou zájemců o typovou řadu Audi 100 / 200 rychle ubývá. Protože se zcela novým vozem se počítá až v příštím desetiletí, nezbývalo nic jiného nežli pokročit ke kosmetickým úpravám. Zvnějšku nejsou nikterak markantní, omezují se na nové ploché kliky, tónovaná skla a další maličkosti. Novinky se nacházejí uvnitř vozu, zvláště pak v interiéru, kde došlo k úplnému přepracování přístrojové desky jak po stránce ergonomické, tak z hlediska přehlednosti a použití nových ušlechtilých materiálů – ty nešly uplatnění v celém prostoru. Bezpečnostní pásy mají nyní horní úchyt přestavitelný, na přání je možno získat bezpečnostní systém nazývaný procon-ten, nabízený jako alternativa nafukovacího vaku. V případě čelního nárazu je využíváno setrvačných sil působících na pohonnou jednotku k tomu, aby došlo jak k napnutí bezpečnostních pásů, tak k zasunutí volantu z nejnebezpečnější oblasti jeho dotyku s tělem řidiče.
Take nouzovému náhradnímu kolu s menším objemem již zřejmě odzvonilo – bylo nahrazeno kolem normálních rozměrů. V nabídce motorů došlo k nějterým změnám zejména proto, aby mohly být splněny i ty nejpřísnější ekologické normy. Karburátor najdeme již jenom u čtyřválce 1,8l. který však je doplněn i o modifikaci s mechanicko-elektronickým centrálním vstřikováním paliva Mono-Jetronic. Ostatní pětiválcové zážehové motory – 2.0, 2.2 a 2.3 I – jsou vesměs dodávány s kvalitativně vyšším typem vstřikování. U nejvýkonnější verze s přeplňováním turbodmychadel došlo ke zvýšení zdvihového objemu z původních 2144 cm³ na 2226 cm³, použití účinnějšího chladiče stlačeného vzduchu a nového elektronického zapalování, což mělo za následek zvýšení výkonu na 147 kW ( o téměř 10 % ). Audi 200 s tímto motorem dosahuje rychlosti 231 km / hod. Nechybí ani vznětový motor, je jím dvoulitrový pětiválec s výkonem 51 kW.
Nejdůležitější novinkou u modelů quattro se stálým pohonem všech kol je nahrazení kuželového mezinápravového diferenciálem šnekovým. Kromě základní funkce diferenciálů umožňuje nové řešení samočinnou regulaci rozdělení točivého momentu na přední a zadní nápravu podle adhezních podmínek v rozmezí od 75:25 do 25:75. Mechanický závěr zadního kuželového diferenciálu slouží pro zlepšení rozjezdu.
Zdroj: SM 1988/11