EET 2.0: Babiš slibuje návrat jednodušší elektronické evidence tržeb už měsíc po volbách
Praha – Návrat elektronické evidence tržeb (EET) je jedním z hlavních předvolebních slibů hnutí ANO před volbami 2025. Předseda ANO Andrej Babiš oznámil, že pokud jeho strana vyhraje, zavede „EET 2.0“ do jednoho měsíce od volebního vítězství. Nový systém má být podle něj výrazně jednodušší než původní EET – odpadnout má povinné tisknutí účtenek i potřeba speciálních pokladen či neustálého on-line připojeníecho24.czvolby.blesk.cz. Hnutí ANO slibuje, že EET 2.0 bude „uživatelsky přívětivější“ a na rozdíl od první verze má podnikatelům dokonce přinést určité výhody, například daňové úlevycc.cz. Tento článek detailně popisuje, co nový návrh obnáší, jak by fungoval v praxi, koho by se týkal, jaké by měl technické i legislativní náležitosti – a přibližuje také ohlasy odborníků, podnikatelských sdružení a opozice. Pro srovnání objasňujeme i historický kontext původního systému EET, jeho zavedení, kontroverze a zrušení.
Jak má EET 2.0 vypadat a fungovat
Hnutí ANO nazývá plánovaný návrat elektronické evidence tržeb termínem „EET 2.0“ a zdůrazňuje, že půjde o modernizovanou verzi původního systému. Podle bývalé ministryně financí Aleny Schillerové má nová EET stát na nejmodernějších technologiích a být výrazně méně nákladná a jednodušší na obsluhuecho24.cz. Klíčové změny oproti původnímu systému zahrnují zejména:
- Konec papírových účtenek: Nově nemá být povinné tisknutí účtenky pro zákazníkaecho24.cz. Podnikatelé tak nebudou muset mít tiskárny účtenek, což zjednoduší evidenci například u drobných živnostníků v terénu. Lze předpokládat, že účtenky budou v systému evidovány jen elektronicky; případně by mohli podnikatelé nabídnout digitální účtenku (např. zaslání e-mailem nebo zobrazení QR kódu). To je významný odklon od původního EET, kde každá transakce musela být zákazníkovi potvrzena tištěnou účtenkou s fiskálním kódem.
- Bez neustálého on-line připojení: EET 2.0 nebude vyžadovat trvalé internetové připojení v reálném časeecho24.cz. Původní systém fungoval on-line – pokladna odeslala údaje o tržbě na server Finanční správy a během pár sekund obdržela zpět unikátní kód (FIK) pro vytištění účtenky. Nově chce ANO umožnit offline režim, kdy zařízení nebude muset být stále připojeno. Data o tržbách by se zřejmě dala odeslat hromadně se zpožděním (například na konci dne či při opětovném připojení). Podnikatelé by tak mohli evidovat tržby i na místech bez internetu nebo při výpadku sítě, aniž by porušovali zákon. On-line režim by nejspíš zůstal standardem, avšak povinnost okamžitého hlášení by se zmírnila – podobně jako už dříve povolovala výjimka 48 hodin při technických výpadcích v původním EET.
- Žádné speciální registrační pokladny: Babiš zdůraznil, že k EET 2.0 nebude potřeba žádná „mašina“ – tedy speciální registrační pokladnavolby.blesk.cz. Podnikatelé budou moci použít stávající zařízení – například běžnou elektronickou pokladnu, počítač či chytrý telefon. Finanční správa ČR poskytne zdarma software či aplikaci, kterou si podnikatelé budou moci nainstalovatanobudelip.cz. „Kdo má pokladnu, využije tu svou, kdo má chytrý telefon, stáhne si autorizovanou aplikaci zdarma,“ přiblížila Schillerová plánované řešeníecho24.cz. Tím odpadne nutnost investovat do nákladných pokladních terminálů – což byl pro drobné živnostníky jeden z nejvíce kritizovaných aspektů původní evidence tržeb.
- Automatizace a digitalizace: Hnutí ANO zatím neodhalilo veškeré detaily, ale naznačuje, že EET 2.0 by mohlo podnikatelům usnadňovat administrativu. Podle komentářů se spekuluje například o funkcích pro snadnější účetnictví či výpočet daní z evidovaných tržeb, jaké existují v některých zemíchfinmag.cz. Schillerová hovoří obecně o tom, že systém bude „naprosto intuitivní a jednoduchý“cc.cz, takže lze očekávat přívětivé uživatelské rozhraní a případně propojení s dalšími nástroji Finanční správy (například předvyplňování daňových přiznání na základě evidovaných tržeb apod.). Konkrétní „jednu zajímavou věc“, na níž ANO spolu s podnikatelským sektorem ještě pracuje, zatím Schillerová odmítla prozraditcc.cz – může jít právě o určitou novou funkcionalitu v systému.
Původní EET kladlo důraz na papírovou účtenku s kódem FIK pro zákazníka. V návrhu EET 2.0 má povinnost tisknout účtenky odpadnoutecho24.cz. Namísto toho by evidence probíhala plně elektronicky a údaje o tržbách by se uchovávaly digitálně. Tato změna reaguje na kritiku, že původní systém generoval zbytečnou administrativu a náklady (účtenky, papír, tiskárny) a vynucoval si spoluúčast zákazníků na kontrole (spotřebitelé měli sbírat a ověřovat účtenky). Nový přístup má podnikání zjednodušit – státní dozor by probíhal na pozadí pomocí dat, nikoli skrze kontrolu každé vydané účtenky zákazníkem.
Koho by se EET 2.0 týkalo a jaké budou požadavky
Podle vyjádření představitelů ANO má být nová evidence co nejširší a bez výjimekcc.cz. EET 2.0 by se tedy vztahovala na všechny podnikatele přijímající platby od zákazníků v hotovosti či obdobným způsobem. Zatímco původní EET se zaváděla postupně a některé segmenty (např. drobní řemeslníci, lékaři či advokáti) na ni nakonec vůbec nedošly, nyní Alena Schillerová prohlašuje: „Chtěla bych, aby EET bylo co nejširší, aby bylo bez výjimek, protože výjimky jsou cesta do pekel“cc.cz.
V praxi by se tak EET 2.0 týkala malých živnostníků (OSVČ) i větších firem, ve městech i na venkově, zkrátka všech, kdo přijímají tržby v hotovosti, stravenkami či kartou za své zboží nebo služby. Nevylučují se ani segmenty, které byly dříve kontroverzní: například trhovci, řemeslníci typu instalatérů či malířů, taxikáři, lékaři, advokáti, drobné služby apod. – tedy obory, které původní EET plánovala pokrýt ve 3. a 4. fázi. ANO dává najevo, že tentokrát nechce nechávat žádné skupiny stranou. „Já bych chtěla, aby EET bylo co nejširší… bez výjimek,“ zdůraznila Schillerová v televizní debatěcc.cz. Očekává se tedy, že nový zákon o evidenci tržeb (protože původní byl zrušen) nebude obsahovat zásadní výjimky podle oboru či velikosti podnikání.
Nicméně určitá minimalizace zátěže pro nejmenší podnikatele by mohla být řešena jinak – motivací a úlevami (viz dále) nebo volitelným režimem. Sama Hospodářská komora navrhuje spíše dobrovolnou evidenci podpořenou motivačními prvkycnn.iprima.cz. Není tedy vyloučeno, že v legislativním procesu případná vláda ANO zavede de facto dobrovolnost pro nejmenší subjekty výměnou za jisté bonusy. Avizovaná slova ANO ale zatím míří k povinné evidenci pro všechny – včetně těch, kterým se původně EET vyhnula. Z hlediska platebních metod bude jádrem zejména evidence hotovostních tržeb, případně tržeb přes platební terminály. Naopak čistě bezhotovostní platby (převodem) by patrně – stejně jako dříve – evidenci nepodléhaly, protože jsou dohledatelné bankovní cestou (Ústavní soud už v roce 2017 nařídil tuto výjimku zavéstfinmag.cz).
Technické požadavky pro podnikatele by s EET 2.0 měly být minimální: každý evidující subjekt se bude muset zaregistrovat u Finanční správy (pokud zůstane zachován princip autentizačních údajů jako dříve). Následně buď využije svou stávající pokladnu/PC s připojením k internetu, nebo si stáhne oficiální aplikaci do telefonu či tabletuecho24.cz. Ta by měla fungovat i offline a odesílat data hromadně při připojení. Podnikatelé tedy nebudou muset pořizovat žádné nové zařízení ani software za peníze, vše má být k dispozici zdarmaanobudelip.cz. Nový zákon zřejmě opět stanoví povinnost evidovat definované tržby a zasílat o nich datové zprávy finanční správě – s tím, že nově nebude nařízeno předat účtenku zákazníkovi. Jedinou informační povinností by mohlo zůstat oznámení o evidování tržeb (původní EET vyžadovala vyvěsit ceduli „Zde evidujeme tržby…“). Je možné, že i to ANO v rámci „odbyrokratizování“ zruší, nicméně program hnutí to explicitně nezmiňuje.
Z hlediska legislativy bude nutné přijmout nový zákon o elektronické evidenci tržeb (EET 2.0). Původní zákon č. 112/2016 Sb. byl totiž koncem roku 2022 zrušen zákonem novým (č. 458/2022 Sb.) a od 1. ledna 2023 systém EET úplně přestal fungovatfinancnisprava.gov.cz. Babiš a Schillerová avizují, že návrh nového zákona už mají připravený a ihned po volbách ho předloží Parlamentucc.cz. „Pokud se ujmeme vlády, budeme to mít připraveno a zavedeme to,“ prohlásila Schillerovácc.cz. ANO dokonce plánuje využít obdobnou metodu, jakou aplikovala Fialova vláda u svých reforem – pevně zařazené rychlé hlasování o zákonu jako jedno z prvních po volbáchecho24.cz. Jinými slovy, EET 2.0 by mohla být schválena velmi rychle, teoreticky během několika týdnů po ustavení nové Sněmovny. Účinnost by pak mohla být nastavena například od počátku následujícího měsíce či čtvrtletí. Babiš v debatách tvrdí, že hned první měsíc po volbách bude EET 2.0 spuštěna. V praxi však zavedení vyžaduje krom legislativy i technickou přípravu na straně Finanční správy (znovuzprovoznění systému, distribuce přístupů podnikatelům atd.), což může zabrat určitý čas – hnutí ANO nicméně věří, že to zvládne velmi rychle, protože na projektu již pracuje jejich expertní týmdomaci.hn.cz.
Daňové úlevy a bonusy: cukr ke korbáči EET
Zásadní novinkou, kterou ANO zdůrazňuje, je propojení nové evidence tržeb s pozitivní motivací pro podnikatele. EET 2.0 nemá být jen „bičem“ na neplatiče, ale i „odměnou“ pro poctivé podnikatele. Hnutí slibuje, že firmy a živnostníci, kteří budou tržby evidovat, získají daňové úlevy či přímé finanční benefityanobudelip.cz. „Nová verze EET 2.0 podpoří poctivé podnikatele snížením daní, přímými finančními benefity a potíráním nekalé konkurence,“ píše ANO ve svém volebním programuanobudelip.cz. Schillerová v diskusích potvrdila, že systém bude spojen s úlevami pro ty, jichž se evidence týká. Konkrétní detaily zatím neuvedla: „Chceme tam prostě udělat určitou úlevu pro ty, kterých se to EET bude týkat,“ řekla v České televizicc.cz. Naznačila však, že úleva by měla motivovat k co nejširšímu zapojení do evidence a že ANO ještě ladí detaily tak, aby řešení vzniklo „s podnikatelským sektorem“cc.cz.
Možných forem daňových úlev se nabízí několik. Už při prvním zavedení EET v roce 2016 vláda kompenzovala drobným živnostníkům náklady jednorázovou slevou na dani ve výši 5 000 Kč. Nyní ANO zvažuje zřejmě štědřejší nebo trvalejší zvýhodnění. Může jít například o snížení některých daňových sazeb pro segmenty zapojené do EET, daňový bonus či odpočitatelnou položku, případně přímou podporu (dotaci) na vybavení – i když to nebude nutné kupovat, mohla by být třeba podpora na internet či technologie. Schillerová i Babiš naznačují zejména snižování daní výměnou za lepší výběr: „Cílem hnutí ANO bylo a je daně efektivně vybírat a snižovat,“ prohlásil Andrej Babišecho24.cz. V souladu s tím program ANO slibuje nesahat živnostníkům na paušální daně ani zvyšovat odvody, spíše naopak snižovat daň z příjmů firemanobudelip.cz. Konkrétně u EET 2.0 se hovoří i o tom, že registrovaní podnikatelé by mohli mít zjednodušenou administrativu – například by jim systém pomáhal s evidencí pro daňové účely, čímž ušetří náklady na účetnictvífinmag.cz.
Hospodářská komora ČR, zastupující většinu podnikatelů, reaguje na tyto plány požadavkem, aby případná nová EET byla skutečně vyvážena kompenzacemi. „Hospodářská komora prosazuje, aby se novou úpravou podnikatelům zátěž spojená s EET kompenzovala snížením jiné byrokratické zátěže nebo snížením daní,“ uvedla komora na svém profilufacebook.com. Ladislav Minčič z HK ČR pro CNN Prima News řekl, že než opět zavádět povinnou evidenci, komora by raději viděla dobrovolný režim s motivačními prvky, například formou digitální účtenky při hotovostních i bezhotovostních platbáchcnn.iprima.czcnn.iprima.cz. Tento koncept digitální účtenky by mohl znamenat, že podnikatelé by tržby hlásili státu dobrovolně a na oplátku by mohli získat daňové zvýhodnění, aniž by evidence byla striktně nařízená zákonem. Hnutí ANO však zatím trvá na povinnosti, i když „osladit“ ji chce právě úlevami.
Boj s šedou ekonomikou a důvody pro návrat EET
Motivací ANO pro znovuzavedení EET je především boj proti daňovým únikům a šedé ekonomice. Andrej Babiš dlouhodobě argumentuje, že stát přichází o značné částky kvůli utajeným tržbám a krácení daní. „Skoncujeme s šedou ekonomikou, zmizí cash only a naplníme státní kasu,“ prohlašuje Alena Schillerováfinmag.cz. Volební program ANO uvádí, že šedá ekonomika dosahuje odhadem až 1 bilionu Kč (1000 miliard) ročně a vylepšená EET spolu s dalšími nástroji (tzv. digitální daňovou kobrou) má pomoci tento obří objem zdanitanobudelip.cz. Babiš v debatách tvrdí, že současná vláda vybírá daně neefektivně a kvůli zrušení EET přišel stát o významné příjmynewstream.cz. Například uváděl číslo 35 miliard Kč jako údajnou ztrátu bez EETnewstream.cz, což však oponenti zpochybňují.
Je pravda, že původní EET zaznamenala určitý přínos pro výběr daní, zejména DPH. Kontrolní mechanismy odhalily například řadu podnikatelů, kteří neoprávněně nebyli plátci DPH, ač překročili obratový limit – díky EET se na ně přišlofinmag.cz. Ministerstvo financí vedené Alenou Schillerovou dříve odhadovalo roční přínos EET na nejméně 12 miliard Kčfinmag.cz. Po zrušení EET její nástupce Zbyněk Stanjura vyčíslil výpadek na cca 4,2 miliardy Kč ročněfinmag.cz. Tyto rozdílné odhady ukazují, že skutečný efekt se obtížně měří – záleží na metodice a předpokladech. Jisté je, že náklady státu na EET nebyly zanedbatelné: první dvě vlny stály přes 2,2 miliardy Kč na vybudování systému a provoz vycházel zhruba na 300 milionů ročněfinmag.cz. Přesto se zdá, že původní EET se čistě finančně vyplatila – nebyla ztrátová, i když očekávaný zázračný přísun desítek miliard nenastalfinmag.cz. ANO nicméně EET prezentuje jako jeden ze zásadních nástrojů, jak ozdravit veřejné finance po období deficitů. „Masivně snížíme šedou ekonomiku… a získáme nové trvalé zdroje,“ píše Babiš v předmluvě programuanobudelip.cz. Z těchto peněz chce ANO financovat např. zvýšení důchodů, platů atd.finmag.cz.
Dalším deklarovaným cílem EET 2.0 je narovnání konkurenčního prostředí. ANO argumentuje, že poctiví podnikatelé, kteří platí daně, jsou znevýhodněni vůči těm, kteří tržby zatajují a daně neodvádějí. Elektronická evidence má omezit systém „cash only“ bez dokladů a potírat nekalou konkurencianobudelip.cz. Za vlády ANO 2017–2021 se Finanční správa proslavila razancí proti daňovým únikům (tzv. akce „kobry“ a přísné kontroly známé jako „zaklekávání“). Babiš i Schillerová dávají najevo, že by se k důsledným kontrolám vrátili, ovšem s využitím digitálních nástrojů a umělé inteligence – tzv. Digitální daňová kobra má analyzovat data a odhalovat podezřelé transakce automatizovaněanobudelip.cz. EET 2.0 by pak dodávala cenná data o hotovostních tržbách do tohoto systému.
Ohlasy: pochybnosti odborníků, podnikatelů i opozice
Plán na vzkříšení EET vzbudil smíšené reakce. Na jedné straně se ozývají podnikatelské asociace a odborná veřejnost s obavami, že opětovné zavedení přinese více byrokracie a nejistoty. Na druhé straně ANO argumentuje, že tentokrát půjde o vstřícnější systém a že mnozí podnikatelé si už na elektronické pokladny zvykli, takže návrat nebude tak bolestivý.
Hospodářská komora ČR se staví k obnovení EET spíše rezervovaně. Připomíná, že původní systém po zásazích Ústavního soudu měl „jen obtížně vyčíslitelný rozpočtový efekt a relativně omezený přínos“ v narovnání podmínek na trhucnn.iprima.cz. Tajemník komory Ladislav Minčič zdůraznil, že stálé změny pravidel škodí: „Model ‚zavedeme, zrušíme, asi opět zavedeme – a co bude následovat? Opět zrušíme…‘ vadí obecně víc než to, jestli EET máme či nikoliv,“ řekl předseda AMSP ČR Josef Jarošamsp.cz. Komora i Asociace malých a středních podniků (AMSP) tak vládu vyzývají k stabilitě – podnikatelé potřebují spíše předvídatelnost, než opakované otáčení kormidla daňové politiky podle toho, kdo je u mociamsp.cz. Tento argument posiluje fakt, že EET byla zavedena roku 2016, zrušena 2023 a teď by se měla 2025 znovu zavést – s nejistým osudem po dalších volbách.
Aktuální vládní garnitura (ODS, TOP 09, KDU-ČSL, Piráti, STAN) se netají nesouhlasem s návratem EET. Právě vláda Petra Fialy EET pozastavila a následně kompletně zrušila k 1. 1. 2023financnisprava.gov.cz. Argumentovala tehdy, že evidence tržeb paušálně podezírá podnikatele a představuje neúměrnou administrativní zátěž, zejména pro drobné živnosti. Současný ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) opakovaně prohlásil, že neexistuje prokazatelná spojitost mezi EET a omezením šedé ekonomikycc.cz. „K tomuto účelu jsou lepší nástroje,“ uvedl Stanjuracc.cz – tím míní například kontrolní hlášení k DPH, reverse charge u DPH či cílené kontroly největších daňových úniků. Představitelé ODS také připomínají, že drobné krámky a hospody mizely i kvůli EET; podle dat Českého statistického úřadu klesl počet malých podnikatelů se zaměstnanci v letech 2016–2023 ze 180 tisíc na zhruba 120 tisícseznamzpravy.cz. Ačkoliv k tomu přispěly i jiné faktory (covid, růst byrokracie obecně), EET bylo mnohými vnímáno jako pomyslná poslední kapka. „Jejich návrat (pokladen) může být symbolem populistické politiky, která podnikatelům naznačí, že špatné časy nekončí,“ komentoval obnovení EET ekonomický novinář Petr Holubseznamzpravy.czseznamzpravy.cz.
Z opozičních lavic (nyní vládních stran) tedy zaznívá závěr, že EET není všelék. Poslanec Vojtěch Munzar (ODS) připomněl „dřívější absurdity“ spojené s původní EET a zpochybnil přínos verze 2.0cnn.iprima.czcnn.iprima.cz. Kritici poukazují např. na případy, kdy byl v začátcích EET evidenci podroben i prodej vánočních kaprů či položky jako každé jednotlivé lízátko v cukrárně, což vyvolávalo posměch. ANO na takové výtky reaguje právě tím, že verze 2.0 bude „vyspělejší“ a poučí se z minulosticnn.iprima.cz. Například poslanec Aleš Juchelka (ANO) v debatě na CNN Prima uvedl, že EET 2.0 nebude zatěžovat tak jako první verze a že absurdní situace se nebudou opakovat – dle něj bude systém technologicky vyspělejší a chytřejší v nastavení kontrolcnn.iprima.cz.
Podnikatelské svazy jako již zmíněná Hospodářská komora a AMSP jsou spíše proti povinné evidenci, avšak snaží se vyjednat kompromisy. Pokud by EET 2.0 skutečně prošla, budou požadovat ono zmíněné „cukrátko“ ve formě úlev. „Namísto opětovného zavedení povinné evidence bychom upřednostňovali dobrovolnou bázi doplněnou o motivační prvky,“ řekl Ladislav Minčič za komorucnn.iprima.cz. Podobně Svaz obchodu a cestovního ruchu avizoval, že jakékoli obnovení EET by mělo být konzultováno s dotčenými odvětvími a citlivě nastaveno, aby nedošlo k dalšímu uzavírání provozoven. V gastronomii a maloobchodu již mnozí podnikatelé přešli na elektronické pokladny a bezhotovostní platby, takže emoce okolo EET poněkud vychladly. „Dnes už pokladny a EET mezi podnikateli velké emoce nebudí,“ píší Seznam Zprávyseznamzpravy.cz. Klíčové ovšem bude, jak uživatelsky příjemná opravdu nová EET bude a zda nepřinese skryté komplikace. ANO ujišťuje, že nikoho nebude „obtěžovat“seznamzpravy.cz – to však teprve prověří praxe, pokud EET 2.0 skutečně vstoupí v účinnost.
Původní EET: od spuštění k pozastavení a zrušení
Pro srovnání stojí za připomenutí, jak fungovala původní EET a proč byla nakonec zrušena. Elektronická evidence tržeb v původní podobě byla vlajkovým projektem Andreje Babiše jakožto ministra financí už v letech 2014–2017. Zákon o evidenci tržeb byl schválen v roce 2016 (za vlády Bohuslava Sobotky) a systém se rozběhl 1. prosince 2016. Tehdy se do něj musely zapojit nejprve restaurace a hotely (tzv. 1. vlna)mfcr.cz. Od března 2017 následovala 2. vlna pro maloobchod a velkoobchodmfcr.cz. V těchto sektorech se EET poměrně rychle zaběhla – do konce roku 2017 evidovalo tržby kolem 161 tisíc podnikatelů a Finanční správa zaevidovala přes 3,5 miliardy účtenekfinmag.cz.
Plánované 3. a 4. fáze EET měly postupně zahrnout zbývající odvětví (svobodná povolání, dopravu, výrobu, zemědělství, řemesla atd.) od roku 2018. Ty se však opozdily kvůli nálezu Ústavního soudu v prosinci 2017. Ústavní soud zrušil start těchto fází a také zrušil povinnost evidovat platby kartou, protože ty lze dohledat jinými cestamifinmag.cz. Vláda Andreje Babiše (2017–2021) pak prosadila novelu, která 3. a 4. vlnu znovu naplánovala od května 2020 a zavedla i zvláštní off-line režim (evidenci nanečisto prostřednictvím papírových bločků pro nejmenší podnikatele bez internetu). Jenže v březnu 2020 vypukla pandemie covidu-19 a EET byla pozastavena nejprve dočasně jako úleva zavřeným provozovnám. Pozastavení se pak několikrát prodlužovalo zákonem, až nová vláda v roce 2022 rozhodla EET úplně ukončit.
Zákon č. 112/2016 Sb. o evidenci tržeb byl zrušen k 1. 1. 2023 a od toho data už Finanční správa nepřijímá žádné datové zprávy o tržbáchfinancnisprava.gov.czfinancnisprava.gov.cz. Podnikatelé tím pádem od loňska nemají povinnost evidovat a systém byl deaktivován (pokud by někdo poslal účtenku, nedostal by odpověď s kódem)financnisprava.gov.cz. Hnutí ANO s tím nesouhlasilo a po celou dobu kritizovalo vládu za „rozvrácení pořádku“ v daních. Nyní, v roce 2025, se tedy schyluje k tomu, že by EET mohla opět ožít – ovšem v modernizované podobě EET 2.0.
Původní EET byla od počátku kontroverzní. Zastánci (zejména ANO) tvrdili, že jde o narovnání poměrů: „všichni mají platit daně, EET zajistí, že nikdo nešidí“. Odpůrci (pravicové strany, část živnostníků) namítali, že EET stigmatizuje drobné podnikatele jako podezřelé, zatímco velcí daňoví podvodníci unikají sofistikovanějšími způsoby. V prosinci 2016 provázely start EET protesty – stovky hospod a obchodů symbolicky zavřely na protest proti „buzeraci“ a někteří drobní živnostníci svou činnost raději ukončili než by investovali do pokladen. Na venkově skutečně došlo k vlně zavírání malých hospod, což ovšem mělo víc příčin (EET, zákaz kouření, nedostatek personálu). Systém EET si také vysloužil označení „udavačský web“ – vláda totiž spustila portál a loterii Účtenkovka, kde zákazníci mohli registrovat účtenky a vyhrávat ceny. Tento projekt měl motivovat lidi vyžadovat účtenky, ale stal se terčem kritiky a v roce 2020 byl potichu zrušen pro nezájem. Postupně si nicméně mnoho podnikatelů na EET zvyklo a investovalo do vybavení; vznikla celá řada pokladních aplikací a systémů. Kritici ale upozorňovali, že náklady nesli především drobní podnikatelé, zatímco přínos plynul státu. To byl hlavní důvod, proč současná vláda EET zrušila – „podnikatelé nebudou nadále považováni za podezřelé“, řekla při rušení ministryně financí Stanjurova týmu.
Nyní se tedy schyluje k druhému dějství. ANO věří, že EET 2.0 dokáže napravit chyby svého předchůdce a přitom přinese kýžené miliardy do rozpočtu. Opozice a část ekonomů jsou skeptičtí: poukazují na to, že pokud bude EET 2.0 opět jen nástrojem vymáhání daní, může znovu hlavně zkomplikovat život živnostníkůmfinmag.czfinmag.cz. Jisté je, že EET se stalo symbolem – pro jedny symbol spravedlnosti v daňovém systému, pro druhé symbol bující byrokracie. Jeho plánovaný návrat tedy nepřekvapivě oživuje starou polarizaci. Rozhodující zřejmě bude, jak bude nový zákon přesně nastaven a zda se ANO podaří přesvědčit veřejnost, že tentokrát EET nebude „strašákem“, ale naopak užitečným pomocníkem. Výsledek voleb 2025 pak určí, zda EET 2.0 skutečně vstoupí v život – a pokud ano, Česká republika bude jednou z mála zemí, která se k podobnému systému po jeho zrušení vrací v aktualizované formě.
Zdroj: Program hnutí ANO 2025anobudelip.czanobudelip.cz; vyjádření Aleny Schillerové a Andreje Babiše pro Echo24echo24.czecho24.cz; rozhovory a debaty CNN Prima Newsvolby.blesk.czcnn.iprima.cz; ČTK a iDNES (Rozstřel)cc.czcc.cz; Finmag.czfinmag.czfinmag.cz; tisková zpráva GFŘ o zrušení EETfinancnisprava.gov.czfinancnisprava.gov.cz; vyjádření Hospodářské komory ČRcnn.iprima.cz a AMSP ČRamsp.cz.

