Balkan 250
Sériová výroba bulharských motocyklů značky Balkan 250 začala nedávno (1959). Motocykl je vyrobený s motorem o obsahu 250 ccm, dvoudobým o výkonu 11 koní.
Konstruktéři a pracovníci závodu 12 v Sofii a továrny na jízdní kola a motocykly v Loveči dali zájemcům moderní živý a dobře konstruovaný motocykl, maximálně přizpůsobený provozu za specifických podmínek na silnicích Bulharska. Při všestranných továrních zkouškách, které probíhaly mnoho měsíců před začátkem sériové výroby se zjistilo že Balkan 250 má dobré jízdní vlastnosti jak na silnicích a v terénu, tak také při vícedenních soutěžích, závodech apod. Přitom motor podává stálý výkon, který dosahuje maxima při 4800 ot/min.
Také při terénních závodech potvrdil Balkan 250 své vlastnosti. Na poměrně těžkém terénu se umístil před jinými modely téže třídy. Při silniční zkoušce na trati 50 km dosáhl jezdec s motocyklem průměrné rychlosti 110.81 Km/hod a s letmým startem na vzdálenost 1 km dokonce nejvyšší rychlost 118.81 km/hod. Svou ovladatelnost dokázal také řadě utkání v motobolu, kterážto hra nabyla v Bulharsku velké obliby. V mnoha soutěžích se ukázal jako jeden z nejlepších strojů v terénu. Při dlouhých cestách je provoz s motocyklem Balkan 250 ekonomický, neboť motor spotřebuje 3,1 – 3,3 l. paliva na 100/km. Protože je stabilní, jednoduchý v obsluze a motor i podvozek konstruovaný s ohledem na místní podmínky, je velmi oblíben a žádán.
Nevýhodou vloni vyráběných motocyklů byl malý zdvih zadního kluzákového pérování, avšak již v tomto roce se bude vyrábět zlepšený model Balkan 250 C se zadní kyvnou vidlicí. Podobně jako u tohoto typu tj. o obsahu 250 ccm a výkonu 11 koní. Ačkoliv i v jeho konstrukci je několik změn a zlepšení. Také podvozek je nový, palivová nádrž má zvětšený objem a rovněž zakrytí zadní části bylo zlepšeno. Sedla mají výplň z pěnové gumy. Typické u nového modelu je zadní pérování s kyvnou vidlicí a telehydraulickými pružícími elementy. Spotřeba zůstává však stejná – nepřevyšuje 3,1 na 100 km, přičemž pohodlí při jízdě se značně zvýšilo. Kromě jiného se zlepšil také vzhled ve srovnání s předchozím modelem. Podle plánu Bulharské pětiletky má do roku 1962 dosáhnout roční produkce těchto motocyklů 20 tisíc kusů. Jak se proslýchá, má se také později zahájit výroba motocyklů s motory o obsahu 350 ccm a mopedu s motorem 50 ccm.
Technická data motocyklu Balkan 250
Motor typu MD 250 je dvoudobý jednoválec, vzduchem chlazený, o obsahu 247 ccm. Motor je značně podčtvercový, vrtání a zdvih jsou 70×64 mm. Střední pístová rychlost je 11,2 m/s při nejvyšších otáčkách 4800/min. Výkon při těchto dosahuje 11 koní. Spojka je na levé straně bloku motoru, vícelamelová, mokrá, poháněná řetězem od klikového hřídele. Čtyřstupňová převodovka má tyto převodové poměry: I. – 1:2,95. II. – 1:1,75. III. – 1:1,26. IV. – 1:1. Dynamobateriové zapalování se zapíná klíčkem na světlometu. Dynamo má výkon 45 W, napětí 6 V, akumulátor je 7 Ah. Tepelná hodnota svíčky je 225.
Nový motocykl Balkan C má v předu teleskopickou s hydraulickým tlumičem, vzadu pružící elementy rovněž s hydraulickými tlumiči. Kola s centrálními brzdovými bubny mají ráfky 19” s pneumatikami 3,25”. Délka stroje je 2000 mm, šířka 650 mm, váha 140 kg. Maximální rychlost 115 km/hod. průměrná spotřeba 3,1 litrů na 100 km. Obsah nádrže je 12 litru paliva.
Psalo se 3.1. 1959 Svět motorů