CAPRI SNŮ A SKUTEČNOSTI – 1974
V lednu 1969 přišel Ford na trh s modelem Capri. Tehdejší rozhodnutí bylo zřejmě správné. Potvrdily to obchodní úspěchy. Capri zůstal pro podnik po léta důležitou obchodní oporou. Potěšení ze vzhledného automobilu se bude nepochybně prosazovat i nadále, i když zřejmě v těsnější závislosti na rozumových pohledech, bez snobského vychloubání a s nevyužitelným výkonem motorů. Automobily s úhlednými liniemi bez přehnaných ozdob, ale s mnohostrannou použitelností pro služební i rekreační provoz, mají určitě budoucnost. A tak se vnucovala delší dobu otázka, zda původní model Capri jen přepracovat a modernizovat, nebo se rozhodnout pro nějakého zcela nového následníka.
1.,2. Tak se rodí nový model z přestav návrháře. Bude jeho záď vypadat tak … nebo tak?
Sny a skutečnost. Mezi těmito pojmy leží i ve výrobě automobilů hluboké propasti. Na počátku je návrhář s čistým papírem a tužkou, na konci obchodník, rovněž s tužkou, ale s tužkou jiného zaměření: určenou k přesným propočtům rentability, ke škrtání všech neúnosných, byť líbivých nápadů návrháře.
3., 4., 5. Model zhotoven v měřítku 1:1 prozrazuje tvary prvního prototypu. I ty však ještě doznají změny.
O co šlo v případě vozu Capri, to nejlíp objasní dvě čísla. Vývoj zcela nového modelu by byl stál něco kolem 450 miliónů DM, dalekosáhlé přepracování stávajícího ,,jen“ 150 miliónů DM. A to se jedná o model, který má sice dobré, ale přece jen omezené odbytové možnosti.
Reprodukované kresby, převzaté z časopisu MOT dokazují, že ani návrháři firmy Ford z Kolína n/R. nepostrádají dostatek fantazie a švihu. Celé stěny příslušného oddělení jsou ověšeny podobnými studiemi. A není to žádné samoúčelné hračkářství, žádné nesmyslné mrhání časem a penězi. Nejednomu zdařilému detailu se dostane později cti zavedením do sériové výroby. V tomto stádiu práce dochází mnohdy ke kompromisním rozhodnutím mezi vzhledovými, výrobními a obchodními zájmy. Má-li zůstat kupř. podvozek, motor a podlahová skupina beze změn, je nutno se s úpravami omezit na dodržení těchto základních podmínek.
6. Konečně je tu premiéra. Ve světlech autosalónů se představuje nový model veřejnosti.
Proces vývoje končívá v hlavních rysech zhotovením několika modelů ve skutečné velikosti 1:1, jejichž vnější tvary lze ještě v detailech dále upravovat nanášením nebo odškrabováním materiálu. Konečně je nutno probudit se ze snů, skončit s rafinovaně kreslenými perspektivami, spokojit se s možnou realitou. To ovšem neznamená, že by se ze snů nebývalo nic použilo, že by návrháři nakonec nenašli zalíbení v možné a uskutečnitelné podobě, i když v mnohém neodpovídá jejich původním vysněným představám.
Tím končí etapa vývoje ,,na koleně“, ke slovu přichází technika: jízdní zkoušky, tlumení hlučnosti, práce na detailech. A konečně tu je výsledek, Capri II, jehož výroba zatím již začala. Skutečnost nesmí ani po nahlédnutí do ,,továrny snů“ zklamat. Je však nutno zůstat oběma nohama na zemi.
Psalo se v roce 1974
zdroj: SM