IKARUS + IFA (1975)
IFA/IKARUS
Praktickou ukázkou socialistické integrace mezi automobilovým průmyslem Maďarska a NDR je nový autobus IKARUS/IFA 221. Zatímco v Budapešti byla vyvinuta karoserie nového vozu, výrobní závody v NDR zajistily dodávky vhodných podvozkových skupin, motoru a převodných ústrojí. Základem autobusu IKARUS/IFA 221 se staly skupiny ze známého nákladního vozu IFA W 50, který se velmi úspěšně vyrábí v NDR už po několik let. Pro nové použití ovšem musely být některé agregáty a díly přepracovány.
Čtyřválcový vznětový motor IFA byl umístěn v souladu s moderní koncepcí stavby autobusu v zádi, aby cestující nebyli rušeni jeho hlukem, zadní náprava vozu IFA W 50 musela být otočena o 180° kolem podélné osy, změnila se i montáž brzd. Přední náprava (nepoháněná) byla oproti nákladnímu W 50 rozšířena o 200 mm a byla doplněna příčným stabilizátorem, aby se tak zvýšila příčná stabilita autobusového podvozku (motor je umístěn až za zadní nápravou, z celkové hmotnosti autobusu 9600 kg připadá na zadní nápravu celých 6500 kg, na přední zbývá 3100 kg.
Autobus IKARUS/IFA je dlouhý 8,5 metru a v současně vyráběné variantě má 34 míst k sezení a 6 míst k stání. Kromě této předměstské varianty se připravuje k výrobě i luxusnější dálková verze se šestadvaceti místy k sezení a také typické městské provedení s 37 místy. Zatím byly tyto autobusy zkoušeny v několika místech v NDR – např. při městském provozu v Karl-Marx-Stadtu a na linkách autobusové dopravy v jeho okolí. Na trase o celkové délce 50 000 km prokázal nový autobus IFA/IKARUS 211 své kvality, průměrná spotřeba nafty byla mezi 20,4 a 24,5 litru na 100 km, podle zatížení a způsobu jízdy.
Sériová výroba nového autobusu začala v září a již dnes připravují společně odborníci z Maďarska a NDR další verzi (označenou IKARUS/IFA 212) se vzduchovým pérováním. Při výkonu motoru 92 Kw (125 k) dosahuje autobus rychlosti 87 km/h.
Psalo se v roce 1975
Zdroj: SM