Převodovky traktorů unifikované řady Zetor
Při konstrukci unifikované řady traktorů Zetor byl na předním místě požadavek univerzálnosti traktoru. To také mělo zásadní vliv na volbu převodů. Rozsah a odstupňování převodů bylo voleno tak, aby vyhovovalo pro všechny práce, které se mohou během provozu vyskytnout. Největší rychlosti jsou potřebné pro přepravu, naopak nejmenší rychlosti se požadují při práci traktoru se sázecími stroji, při výsadbě zeleninových plantáží apod. Změna převodu a tím i změna rychlosti se uskutečňuje v převodovce.
Při vývoji unifikované řady traktoru Zetor bylo použito mechanické převodovky s ozubenými koly. Tato převodovka umožňuje velký měnitelný převod a dobrou účinnost v celém rozsahu převodů. U stupňovité převodovky je důležité jemné odstupňování převodů. Toto bylo u unifikované řady dosaženo vhodným rozdělením převodů mezi hlavní a přídavnou redukční převodovku (obr. 1.). Hlavní převodovka má 5 stupňů vpřed a 1 zpáteční. Přídavná převodovka je dvoustupňová, takže celkově má traktor 10 stupňů vpřed a 2 vzad. Nejvyšší redukovaný stupeň zapadá mezi první dva neredukované stupně, čímž se mezi 4. redukovaný a 3. přímým stupněm vytvořila řada 5 převodů, které mají velice jemné odstupňování . Rychlost traktoru odpovídající těmto převodům jsou 3,5 až 9,9 km/hod. To je velmi důležité, protože při těchto rychlostech probíhají nejdůležitější zemědělské práce. Jemným odstupňováním převodů je výkon motoru plně využit; tím se zvyšují pracovní výkony a snižuje se spotřeba paliva. Vzhledem k velkému počtu převodových stupňů je odstupňování dobré i v jiných pracovních oblastech, což je zřejmé z tab. 1. Jemnost odstupňování je charakterizována velikostí koeficientu (q), který se vypočítává jako podíl dvou sousedních rychlostí. Napří. q = 1,48 vzniklo dělením rychlosti V2r = 1,66 km/h rychlostí V1ř = 1,12 km/h. Čím je koeficient (q) menší, tím je odstupňování jemnější. Maximální hodnota q = 1,67 dává předpoklady pro využití výkonu motoru a hospodárný provoz v rozsahu rychlosti 1 až 25 km/hod. V tomto rozmezí jsou také obsaženy veškeré práce, které se v zemědělském provozu vyskytují.
- klikový hřídel
- setrvačník
- věnec setrvačníku
- lamela pojezdové spojky
- lamela spojky pomocného pohonu
- tlačný věnec spojky
- pružina spojky
- víko spojky
- vypínací páčka pojezdu
- vypínací páčka pomocného pohonu
- převodovka
- hřídel spojky pojezdu
- hřídel spojky pomocného pohonu
- vysouvací objímka spojky
- vypínací vidlice spojky
- vratná pružina vysouvací objímky
- kola stálého záběru
- předlohový hřídel
- kolo druhého a prvního rychlostního stupně
- kolo čtvrtého a třetího rychlostního stupně
- kolo zpětného chodu
- drážkový hřídel
- posuvné kolo první a zpáteční rychlosti
- posuvné kolo druhého a třetí rychlosti
- přesuvná spojka čtvrté a páté rychlosti
- kolo stálého záběru redukce
- dutý hřídel redukce
- přesuvné kolo redukce
- hřídel pastorku
- vývodový hřídel
- posuvné kolo vývodového hřídele
- posuvné hnací čerpadla hydraulického zařízení
- víko převodovky
- řadicí páka
- řadicí páčka redukce
- pojistka
- vidlice přesuvného kola vývodového hřídele
- vidlice řazení hydraulického zařízení
- skříň hlavního převodu
- pastorek
- talířové kolo
- planetové kolo
- satelit
- zátka plnícího otvoru
- kontrolní měrka oleje
Odstupňování tahových sil traktorů unifikované řady je dáno pořadím v tab. 1, To znamená, že po druhém neredukovaném stupni má nejblíže vyšší tahovou sílu 5. redukovaný stupeň a nikoliv první neredukovaný. Stejně po 5. redukovaném má nejblíže vyšší tahovou sílu první neredukovaný a ne 4 redukovaný stupeň. Tyto okolnosti nejsou některým traktoristům známé. Protože jde o převodové stupně, které se v provozu velmi často používají, je třeba na tuto důležitou skutečnost traktoristy upozornit. Volba správného převodového stupně je velmi důležitá pro ekonomický provoz traktorů a měla by se stát jedním z témat zimního školení.
Univerzálnost traktorů unifikované řady se projevuje i v převodech na vývodový hřídel. Z vývodového hřídele lze odebírat výkon při otáčkách 540 ot/min. nebo při otáčkách synchronizovaných s rychlostí traktoru. Synchronizované otáčky jsou nezbytné pro přívěsy s hnanou nápravou, sázecí stroje apod. Synchronizované otáčky je možné odebírat i při stojícím traktoru. Např. řemenice se pohání synchronizovanými otáčkami odvozenými od 5. stupně. Pojezd traktoru se vypíná zařazením neutrálu v přídavné redukční převodovce. Otáčky na vývodovém hřídeli jsou přehledně uspořádány v tab. 2. Dokonalé využití vývodového hřídele umožňuje dvojitá spojka. Jedna spojka ovládá pojezd traktoru a druhá vývodový hřídel. Toto zařízení umožňuje rychlé a jednoduché vypnutí pojezdu, zatímco vývodový hřídel se dále otáčí a pohání nářadí. Vývodový hřídel ústí na zádi traktoru. Jako zvláštní příslušenství lze k traktoru dodat i přední vývodový hřídel ústící pod přední nápravou.
Zdroj: ZKL Brno