Tahač návěsů Tatra 813 NT 4X4

Tatra 813



Praktickým skloubením osvědčených prvků, „tatrovácké koncepce“, pro které se automobily Tatra staly pojmem ve světovém měřítku, s nejnovějšími konstrukčními prvky, dostal tento tahač návěsů vlastnosti, které ho právem řadí mezi nejlepší vozidla této kategorie ve světě.  Vysoce estetická kabina s mohutnými okny, dokonale vyřešeným a provedeným interiérem splňuje i ty nejnáročnější požadavky osádky při dlouhodobém pobytu ve vozidle. Poloautomatické a posilové prvky ovládání, účelně a logicky uspořádané ovládací elementy a kontrolní přístroje dovolují řidiči, aby se plně soustředil na jízdu. Motor o vysokém stabilním výkonu, stálý pohon obou náprav a uspořádání převodů, které dává možnost volit z deseti jemně odstupňovaných  rychlostních stupňů, zajišťuje tahači i při plném zatížení dostatečnou dynamičnost a vysokou maximální rychlost.

Další velkou předností je ta skutečnost, že tahač T 813 NT není jen závislý jen na dokonalých vozovkách, ale že své vynikající jízdní vlastnosti si zachová i s méně upraveným povrchem.

Uzamykatelné nápravové diferenciály a hlavně pak mezi nápravový diferenciál zajišťuje tahači bezpečnou a spolehlivou jízdu i za zhoršených povětrnostních podmínek, ve sněhu, na zablácených a kluzkých vozovkách apod. A pro tyto vlastnosti patří tahač návěsů Tatra 813 NT 4×4 k těm vozidlům, která plní rychle a spolehlivě úkoly moderní automobilové, dálkové dopravy.

Hlavní technické údaje

  • Délka tahače: 6165 mm
  • Šířka tahače:  2500 mm max
  • Výška nezatíženého tahače: 2550 mm max.
  • Rozvor kol: 2700 mm
  • Rozchod kol v předu: 2030 mm
  •                          vzadu : 1990 mm
  • Světlá výška: 300 mm

Hmotnost a nosnost

  • Pohotovostní hmotnost tahače: 7000 kg – 5%
  • Zátěžová hmotnost návěsu 9500 kg max
  • Tlaky náprav při hmotnosti tahače 16650 kg
  • -přední náprava 8100 kp
  • -zadní náprava 8550 kp
  • Maximální celková hmotnost jízdní soupravy 39 000 kg

Jízdní vlastnosti 

  • Vnější stopový průměr zatáčení: 16,5 m
  • Maximální rychlost: 91 km/hod
  • Maximální stoupavost ( při hmotnosti 38 000 kg ): 23,83 %

Výkonný a spolehlivý motor TATRA 930/37

  • Dvanáctiválcový, naftový motor s válci do V pod uhlem 75º, s přímím vstřikem paliva.
  • Vrtání: 120 mm
  • Zdvih: 130 mm
  • Obsah: 17,640 cm³
  • Kompresní poměr: 16,5:1
  • Maximální výkon korigovaný 270 – 5%  – 2000 ot/min
  • Maximální hnací moment korigovaný: 101 kpm / 1300 ot/min
  • Maximální otáčky: 2000 ot/min

Spojka

 Třecí, dvoulamelová, pružinová, upevněná na setrvačníku motoru. Ovládání je hydraulické se vzduchovým posilovačem.

Převodovka

Deset rychlostních stupňů pro jízdu jízdu v před a dva stupně zpětného chodu – jsou docíleny pěti stupni v základní převodovce – z nichž druhý a pátý stupeň má zajištěnou synchronizaci – a dvěma stupni v předřazeném rychloběhu – rovněž řazení rychloběhu má jištěnou synchronizaci.

Řazení rychlostních stupňů v základní převodovce je mechanické se vzduchovým posilovačem : řazení dvou stupňů v rychloběhu je elektropneumatické.

Přídavná převodovka

Sestupná, vybavená mezinápravovým diferenciálem s elektropneumaticky ovládanou uzávěrkou.

Přední náprava

S výkyvnými nezávisle odpérovanými polonápravami tvoří přední osu, řídící a hnací část tahače. Je vybavena diferenciálem s uzávěrkou, kterou lze zapínat. Odpružení náprav je provedeno mohutnými zkrutnými tyčemi, teleskopickými tlumiči.

Zadní náprava 

Rovněž trvale poháněná sestava ze dvou výkyvných polonáprav s pneumatickým pérováním, které lze seřizovat v závislosti na tlaku návěsu na točnici. Pérování je při jízdě tlumeno hydraulickými, teleskopickými tlumiči. Diferenciál náprav je opatřen uzávěrkou.

Řízení 

Šnekové s jedním palcem, vybaveno kapalinovým posilovačem.

Brzdy

Tahač je vybaven třemi na sobě nezávislými systémy brzd:

 Provozní: dvouokruhová, přetlaková se zátěžovou regulací, působící na všechny kola a dvouhadicovým přímočinným ovládáním na brzdy návěsu.

 Nouzová: a zároveň parkovací, ovládaná ručním parkovacím ventilem, kterým jsou ovládány samotné brzdové válce zadní nápravy a vazbou na návěs.

 Odlehčovací: výfuková brzda, uzavírající výfukové potrubí a přívod paliva. Vazba návěsu je elektrická.

Kola a pneumatiky




  • Disková kola rozměru: 13 – 22,5 se zálisem 143 mm.
  • Pneumatiky: 16,5 – 22,5 o nosnosti 4500 kp.
  • Palivová nádrž: 380 l
  • Elektrické instalace 24 V, ukostřen záporný pól

Kabina řidiče

Celokovová, dvoudveřová, izolovaná proti hluku a unikání tepla. Všechna okna jsou zasklena bezpečnostním kaleným sklem. Sedadlo řidiče je seřiditelné ve vodorovném i svislém směru a se stavitelným skopem sedadla i opěrky. Sedadlo spolujezdce je stejného typu.

Kabina je vybavená jedním lehátkem a velkým prostorem pro potřeby osádky.  Vytápění a nucené větrání obstarává benzínový topný agregát o výkonu 3000 kcal/hod.

Točnice

JOST JSK 12 – 36″

Zadní závěs ( montuje se pouze pro návěsy se závisle řízenými nápravami ) – např. bezkloubový

RYCHLÝ • HOSPODÁRNÝ • SPOLEHLIVÝ •  POHODLNÝ TAHAČ PRO DÁLKOVOU PŘEPRAVU NÁVĚSŮ

Hodnocení
Informujte své přátele sdílením

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *