Jak bojovat proti mikrospánku

JAK BOJOVAT PROTI SPÁNKU

Proti vteřinovému spánku pomáhá spánek čtvrthodinový

Jak dokazují světový mistři v hladovění, je možné vydržet bez potravy několik dní: bez spánku vydržet však nelze. Příliš unavený mozek vynakládá vše, aby chybějící spánek dohonil. Podaří se mu to o to snáze, čím je jednotvárnější momentální zaměstnání – například při jízdě po přímé, prázdné silnici.


 U řidiče, který musí jet po probdělé noci, dochází k tomu, co lze nazvat vteřinovým spánkem ( mikrospánek )  Nejdříve je to „zdřímnutí” na zlomek vteřiny. Člověk se vzápětí vyděsí  a ze vší síly se snaží, aby se ovládal. Ale netrvá dlouho a zdřímnutí se opakuje. Člověk věří, že zdřímnutí netrvalo déle než jeden tep srdce. Ale to je velký omyl! Zde totiž začíná pravý spánek. Čas mezi usnutím a probuzením se stále prodlužuje, aniž by to řidič zpozoroval. Teprve v okamžiku, kdy se svalstvo zcela uvolní, nastane impuls probuzení. Ze začátku trvá spánek čtvrt vteřiny, potom celou vteřinu, potom třeba dvě vteřiny.

 Pohybujeme-li se rychlostí 100 km/hod, znamená to, že vůz za vteřinu spánku ujede  po silnici téměř 28 metrů, za dvě vteřiny víc než 55 metrů bez jakékoliv kontroly. Není třeba zvlášť zdůrazňovat, co to znamená.

Naštěstí existuje účinná a přiměřená rychlá pomoc: Zdřímnutí na okraji vozovky: docela stačí když zůstanete sedět v autě. Usnete ale hned, ale ne nadlouho. Když největší únava zmizí  – po deseti nebo patnácti minutách – opět se probudíme, protože v sedě se dobře spát nedá. Přesto jsme ale schopni opět absolvovat další kilometry cesty.

 Od vteřinového spánku je příliš blízko k spánku věčnému. Je proto lépe dát přednost tomu čtvrthodinovému zdržení.

CITRONOVÁ ŠŤÁVA MÍSTO KAVY 

Unavení řidiči se často snaží obnovit svojí schopnost k řízení vypitím šálku kávy. To však pomůže jenom na chvíli. Máme-li před sebou delší cestu, dosáhneme tím vlastně opaku. Káva totiž tělu nedodá žádné síly. Za krátkou dobu následuje ještě větší únava.




 Každé zatížení člověka, bez ohledu na to, je-li duševního nebo psychického druhu, má za následek vyšší spotřebu vitamínu C. Tento vitamín ulehčuje dopravu kyslíku  do tělesných buněk. Když je spotřebován, dostávají buňky málo kyslíku a přichází únava. Je proto nejlogičtější dodat tělu tuto životně důležitou látku. Vitamín C je v pomerančích, citronech, jablkách, šípcích, mléku, paprice, zelenině, bramborách, salátech a také ovocných šťávách. Kdo toto všechno nechce nebo nemůže s sebou vozit, tomu dopomůže lékárna. Je řada účinných preparátu obsahující vitamín C.

 Působení vitamínu C je možno pozorovat již po půl hodině. Pocit výkonnosti stoupá, potřeba spánku klesá. Působení trvá 3 až 5 hodin. A ani,velké dávky – na rozdíl od kofeinu – nemají žádné škodlivé účinky.

1.dubna 1961
Hodnocení
Informujte své přátele sdílením

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *